Strona główna SMN

mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany




Komputer w zarządzaniu
Nowe w szkole
Szkoła która się uczy
Jak Szkoła może zachęcać...
Dlaczego dzieci się poddają
Patriotyzm naszych czasów
Scenariusz rady pedagog
Klimaty Ziemi - projekt
Odkrycia, które zmieniły świat
Budowa owadów
Dzień Ziemi
Klimaty
Ekodziady
Odkrycia
Ziemia mój dom
Niepodległość
Socjometria
Socjologia
Świadomość

Edukacja - linki

Centrum Edukacji
Ministerstwo Edukacji
Gazeta Szkolna
Głos Nauczycielski
Akty Prawne
Eduseek
ZNP

 

SM

Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa
ul. Szkolna 2
55-330 Miękinia

  

 KONSPEKT LEKCJI PRZYRODY
KLASA V



Temat: Rozwój i budowa zewnętrzna owadów żyjących w polu

Cel lekcji:
Rozpoznawanie etapów rozwoju owadów oraz ich budowy zewnętrznej

Cele operacyjne:
- nabywa umiejętność rozróżniania charakterystycznych elementów
budowy zewnętrznej owada
- wskazuje na symetryczność budowy zewnętrznej owada
- dostrzega różnicę między przeobrażeniem zupełnym a niezupełnym owadów
- potrafi określić znaczenie szkodliwych owadów żyjących w polu, na przykładzie stonki ziemniaczanej
- poznaje historię pojawienia się ziemniaka i stonki ziemniaczanej w Europie

Materiały dydaktyczne:
Plansze dla każdego ucznia, elementy układanki – budowa owada; film z serii „Przygody roślin” pt. „Uczeń czarnoksiężnika”; karta ewaluacyjna dla ucznia

Metody:
dyskusja, oglądanie fragmentu filmu

Forma organizacyjna: praca w grupie

Przebieg lekcji:
1. Czynności porządkowe:
· sprawdzenie obecności
· podział na grupy
2. Podanie tematu lekcji
3. Podanie i objaśnienie celów lekcji:
· przedstawienie (kto chce to zapisuje) ogólnego celu przeprowadzanych zajęć
· objaśnienie uczniom w jaki sposób będą realizowane zajęcia w celu osiągnięcia wyznaczonego celu
· wskazanie na umiejętności jakie będą kształcić podczas realizacji tych zajęć
4. Rozdanie materiałów uczniom i przydzielenie zadań grupom:
· każdy uczeń otrzymuje kartę ucznia (planszę – załącznik Nr 2)
· każda grupa:
- otrzymuje elementy układanki – budowa owada
- na podstawie planszy ma ułożyć schemat owada:
a/ zapoznać się z elementami budowy zewnętrznej owada
b/ ćwiczyć spostrzegawczość
- analizuje dwa typy rozwoju owadów na podstawie podanych na planszy pojęć i schematów:
a/ przeobrażenie zupełne
b/ przeobrażenie niezupełne
c/ wykazuje podobieństwa i różnice
5. Praca w grupach
· uczniowie układają z podanych elementów postać owada, mając do pomocy planszę
· dochodzą do wniosku, że jego budowa zewnętrzna jest:
- symetryczna względem prostej (oś symetrii)
- lewa strona ciała jest taka sama jak prawa strona ciała
· na podstawie schematów oraz tekstu znajdujących się na planszy, uczniowie:
- poznają przeobrażenie zupełne i niezupełne
- poprzez wspólną analizę tekstu i schematów podają:
a/ podobieństwa
b/ różnice
c/ przykłady owadów
6. Uczniowie dyskutują:
· czy w naturze istnieje pojęcie szkodnika?
· nad znaczeniem szkodliwych owadów żyjących w polu
7. Oglądanie fragmentu filmu z serii „Przygody roślin” pt. „Uczeń czarnoksiężnika” pokazującego w sposób humorystyczny historię:
· pojawienia się ziemniaka w Europie
· stonki ziemniaczanej w Europie
· sposobów jej zwalczania:
- chemicznego
- biologicznego
8. Ewaluacja zajęć (może to nastąpić na drugiej godzinie lekcyjnej)
9. Podanie zadania domowego:
· wkleić lub narysować wybranego owada
oraz opisać jego sposób przystosowania się do życia w środowisku pola

 
 

Czytaj archiwum artykułów SMN 1... 2... 3...  

Czytelników na stronie:  

                                            Copyright © Wiesław Matuch - kontakt   Wrocław 2001 System Miłości Narodów