Strona główna SMN

mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany




Komputer w zarządzaniu
Nowe w szkole
Szkoła która się uczy
Jak Szkoła może zachęcać...
Dlaczego dzieci się poddają
Patriotyzm naszych czasów
Scenariusz rady pedagog
Klimaty Ziemi - projekt
Odkrycia, które zmieniły świat
Budowa owadów
Dzień Ziemi
Klimaty
Ekodziady
Odkrycia
Ziemia mój dom
Niepodległość
Socjometria
Socjologia
Świadomość

Edukacja - linki

Centrum Edukacji
Ministerstwo Edukacji
Gazeta Szkolna
Głos Nauczycielski
Akty Prawne
Eduseek
ZNP

 

SM

Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa
ul. Szkolna 2
55-330 Miękinia

  

 PROJEKT EDUKACYJNY
Klasy: VIa, VIb, VIc

„Klimaty Ziemi”

 

 

 

Współautorzy:

Uczniowie klas: VIa, VIb, VIc
Idalia Gałczyńska-Matuch

Koordynator i opracowanie projektu na komputerze
:
Idalia Gałczyńska-Matuch

 

  

Miękinia, 09.01-24.04.2006 r.

Projekt edukacyjny

„Klimaty Ziemi”

w ramach realizacji ścieżki ekologicznej

w roku szkolnym 2005/2006

 

1. Odbiorcy projektu: uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej w Miękini

2. Termin zakończenia projektu: 24.04.2006 r.

3. Czas realizacji: 09.01-24.04.2006 r.:

  • 18.11.2005 r.

- opracowanie zadań
- podział na grupy
- przydzielenie zadań
- określenie orientacyjnych terminów prezentacji

·        09.01.2006 r. – rozpoczęcie prezentacji projektów

·        24.04.2006 r. – zakończenie projektu edukacyjnego „Klimaty Ziemi”

·        25.04.2006 r. – opracowanie sprawozdania z realizacji projektu

 

4. Cele - uczeń:

  • rozwija zainteresowanie światem

  • potrafi samodzielnie zdobywać wiadomości i dokonywać ich analizy w formie:

- pisemnej
- graficznej
- prac plastycznych
 

·        zna współzależność między człowiekiem a środowiskiem:

- potrafi wykazać pozytywne skutki działalności człowieka
- potrafi wykazać negatywne skutki działalności człowieka

  • umie współpracować w zespole

  • potrafi dokonać samooceny

·        przyswaja umiejętności ujęte w programie naprawczym

 

5. Forma realizacji projektu:

   Projekt edukacyjny „Klimaty Ziemi” był realizowany w ramach przedmiotu przyroda. Uczniowie klas VIa, VIb i VIc zostali podzieleni na ogół na 2-sobowe grupy (Załącznik Nr 1). Otrzymali poprzez losowanie,  opracowane przeze mnie zadania do poszczególnych klimatów Ziemi (Załącznik Nr 2). W trakcie realizacji projektu uczniowie samodzielnie, z wykorzystaniem wszelkich dostępnych materiałów rozwiązywali test „Afrykańska sawanna” (Załącznik Nr 3). Na zakończenie realizacji projektu został wyświetlony edukacyjny film z serii „Cudowna planeta” pt. „Krucha Ziemia”.  Grupy otrzymały „Kartę samooceny pracy grupy” (Załącznik Nr 4). Podczas prezentacji poszczególnych projektów, był wypełniany  „Arkusz oceny projektu” (Załącznik Nr 5).

 

6. Uwagi:

   Uczniowie klas VI podeszli do realizacji projektu edukacyjnego „Klimaty Ziemi” w trojaki sposób:

·      część uczniów opracowywała materiał na ostatnią chwilę, zupełnie nie wkładając choćby minimum własnego zaangażowania. Nie dotrzymywali wcześniej ustalonych terminów, co przyczyniało się do zakłócenia przebiegu realizacji projektu

·      większość uczniów opracowała teksty korzystając tylko z podręcznika. Dodatkowe materiały jeżeli się pojawiły to były wydrukowane z Internetu (gotowce). Nie starali się nawet przeanalizować wydrukowanych tekstów, co było przyczyną podawania wielu błędnych informacji

·      ostatnia grupa podeszła do zadania w sposób pełen zaangażowania, przez co powstały ciekawe opracowania

   Przy omawianiu poszczególnych klimatów, uczniowie ćwiczyli ujęte w programie naprawczym zagadnienia:

·      określanie kierunków głównych i pośrednich na mapie

·      odczytywanie temperatur z wykresów oraz obliczali różnice
    temperatur

·      odczytywali z diagramów wysokość opadów

·      odróżnianie wysokości bezwzględnej i względnej

·      dokonywali analizy tekstów popularnonaukowych

·      ćwiczyli koncentrację uwagi

 

 Podział na grupy

oraz przydzielenie numeru karty zadań

 

Klasa VIa

 

I        -        S. Adrian, W. Tomasz
II       -        G. Mateusz, O. Przemysław
III      -        K. Daria, Ś. Kamila
IV      -        G. Natalia, W. Patrycja
V       -        G. Krystian, O. Dariusz
VI      -        G. Klaudia, G. Patrycja
VII     -        P. Mateusz, S. Adrian
VIII    -        D. Justyna, R. Katarzyna
IX      -        Ł. Martyna, M. Sara
X       -        F. Agata, K. Urszula
XI      -        D. Krzysztof, W. Przemysław

  

Klasa VIb

 

I        -        K. Jarosław, S. Monika
II       -        M. Julia
III      -        D. Aleksandra, K. Elżbieta
IV      -        B. Robert, D. Paweł
V       -        B. Mateusz, P. Radosław
VI      -        D. Patrycja, S. Justyna
VII     -        B. Dawid
VIII    -        K. Marcin, T. Laura
IX      -        D. Agnieszka, W. Izabela
X       -        B. Aneta, K. Anna

  

Klasa VIc

 

I        -        B. Kamila, J. Joanna
II       -        O. Justyna, T Natalia
III      -        S. Marta
IV      -        K. Katarzyna, K. Kinga
V       -        B. Paulina, K. Aldona
VI      -        O. Katarzyna
VII     -        L. Mariusz, Z. Krzysztof
VIII    -        B. Mateusz, B. Bartosz
IX      -        B. Rafał, B. Piotr
X       -        L. Wiktor, R. Wojciech
XI      -        M. Bartłomiej, M. Albert

  

 Załącznik Nr 2

 

 ZESTAW
KART ZADAŃ „KLIMATY ZIEMI”

  

Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

  

GRUPA I                                           Klasa VI ___

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

1. Krajobraz lasu równikowego

 

  • pojęcia

  • krajobraz Konga w Afryce:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

 

2. Życie i działalność człowieka w lesie równikowym

 

  • ludność

  • sposoby uprawy roli

  • rośliny uprawne

  • hodowla zwierząt

  • występujące problemy gospodarcze

 

3. Karta ucznia Nr 18

 

4. Zadania domowe:

 

  • Wklej lub narysuj przykład epifita i liany

  • Zbierz informacje o musze tse-tse

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 13 do 21

 

Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

 

 

GRUPA II                                          Klasa VI ___

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

  

1. Krajobraz sawanny

 

  • pojęcia

  • krajobraz sawanny w Afryce:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

 

2. Działalność człowieka na sawannie

 

  • ludność

  • sposoby uprawy roli

  • rośliny uprawne

  • hodowla zwierząt

  • występujące problemy gospodarcze

 

3. Karta ucznia Nr 19

 

4. Zadania domowe:

 

  • Opisz jeden z gatunków drzew występujących na sawannie – baobaby lub akacje

  • Odczytaj i wypisz z diagramu wysokość opadów w poszczególnych miesiącach w Sudanie

  • Napisz co rozumiesz pod pojęciem parki narodowe i rezerwaty

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 22 do 31

  

 

Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

 

 

GRUPA III                                         Klasa VI ___

 

 

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

  

1. Krajobrazy pustynne Sahary

 

  • pojęcia

  • krajobraz pustyni Sahary:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

 

2. Życie ludzi w oazie na Saharze

 

  • ludność

  • sposoby uprawy roli

  • rośliny uprawne

  • hodowla zwierząt

  • występujące problemy gospodarcze

 

3. Karta ucznia Nr 20

4. Zadania domowe:

  • Podaj znaczenie wyrazu – termoregulacja

  • Co to są wody artezyjskie i jak działają studnie artezyjskie (schemat)?

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 32 do 44

  

 

Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

 

 

GRUPA IV                                         Klasa VI ___

  

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

  

1. Krajobraz śródziemnomorski

 

  • pojęcia

  • położenie geograficzne Morza Śródziemnego

  • kraje z klimatem śródziemnomorskim:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

  • zjawiska wulkaniczne i trzęsienia ziemi

 

2. Jak człowiek wykorzystuje składniki krajobrazu śródziemnomorskiego?

 

  • ludność

  • sposoby uprawy roli

  • rośliny uprawne

  • hodowla zwierząt

  • przemysł

  • turystyka

 

3. Karta ucznia Nr 21

 

4. Zadania domowe:

 

·        Opisz wybrany wulkan

  • Co to jest krater wulkaniczny?

  • Znajdź informacje o „Bibliotece Aleksandryjskiej”

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 45 do 59

 

  

Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

 

 

GRUPA V                                          Klasa VI ___

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

  

1. Krajobraz stepowy Azji Środkowej

 

  • pojęcia

  • krajobraz stepowy:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

  • gleby

 

2. Działalność człowieka na stepach Azji Środkowej

 

  • ludność

  • sposoby uprawy roli

  • rośliny uprawne

  • hodowla zwierząt

 

3. Karta ucznia Nr 22

 

4. Zadania domowe:

 

  • Opisz konia Przewalskiego

·        Wykonaj plakat w formacie A4 dotyczący wylosowanego przez ciebie klimatu

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 60 do 71

 

 

Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

 

 

GRUPA VI                                         Klasa VI ___

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

 

1. Krajobraz tajgi syberyjskiej

 

  • pojęcia

  • krajobraz tajgi:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

  • gleby

 

2. Działalność człowieka w tajdze syberyjskiej

 

  • ludność

  • sposoby uprawy roli

  • rośliny uprawne

  • hodowla zwierząt

  • bogactwa naturalne

  • problemy gospodarcze

 

3. Karta ucznia Nr 23

 

4. Zadania domowe:

 

  • Opisz jezioro Bajkał

  • Wklej ilustrację rośliny rosnącej w tajdze syberyjskiej

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 72 do 83

 

 Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

 

 

GRUPA VII                                        Klasa VI ___

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

 

1. Krajobraz tundry

 

  • pojęcia

  • krajobraz tundry:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

  • gleby

 

2. Życie ludzi w tundrze

 

  • ludność

  • sposoby uprawy roli

  • rośliny uprawne

  • hodowla zwierząt

  • bogactwa naturalne

  • problemy gospodarcze

 

3. Zadania domowe:

 

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 84 do 91

 

Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

 

 

GRUPA VIII                                       Klasa VI ___

 

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

1. Krajobraz pustyni lodowej w Arktyce i Antarktyce

 

  • pojęcia

  • krajobraz Arktyki i Antarktyki:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

 

2. Życie Eskimosów w Arktyce. Badania Antarktydy

 

  • ludność

  • zdobywanie pożywienia

  • najsłynniejsze wyprawy

 

3. Karta ucznia Nr 24

 

4. Zadania domowe:

 

  • Odczytaj z wykresu i wypisz temperatury w poszczególnych miesiącach na Grenlandii

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 92 do 100

 

 

Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

 

 

GRUPA IX                                        Klasa VI ___

 

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

 

1. Różnorodność krajobrazów górskich

 

  • pojęcia

  • krajobraz Alp i Himalajów:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

  • ludność

 

2. Karta ucznia Nr 25

 

3. Zadania domowe:

 

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 101 do 103

  

Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

 

 

GRUPA X                                         Klasa VI ___

 

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

1. Na najwyżej położonej wyżynie świata - Tybet

 

  • pojęcia

  • krajobraz Wyżyny Tybetańskiej:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

 

2. Krajobraz rolniczy Niziny Chińskiej

  • pojęcia

  • krajobraz rolniczy Niziny Chińskiej:

- położenie geograficzne

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • klimat:

-  wykres przebiegu temperatury w ciągu roku

-  diagram opadów w ciągu roku

  • występujące gatunki:

- roślin

- zwierząt

- ich przystosowania do środowiska

 

3. Zadania domowe:

 

  • Opisz najważniejszą roślinę uprawną w Azji - ryż

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 104 do 109

 

Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”

 

 

GRUPA XI                                        Klasa VI ___

 

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

Imię i nazwisko __________________________________________________________

 

1. Krajobraz miejsko-przemysłowy Zagłębia Ruhry

 

  • pojęcia

  • krajobraz przemysłowy:

- rozwój przemysłu

- charakterystyczne cechy krajobrazu

  • problemy ochrony środowiska

 

4. Zadania domowe:

 

  • Opracuj zagadnienia z karty Nr 27 od 110 do 114

 

 Załącznik Nr 3

 

TEST

„AFRYKAŃSKA SAWANNA”

 

 Załącznik Nr 3

 

Karta samooceny pracy grupy

Temat projektu: Klimaty Ziemi

Nr grupy ____________________

Imiona i nazwiska uczniów

 

 

 

Co robiłem/łam/?

tak

nie

czasami

tak

nie

czasami

Aktywnie uczestniczyłam/łem/ w pracy

 

 

 

 

 

 

Przyjmowałam/łem/ określone zadania

 

 

 

 

 

 

Byłam/łem/ pomysłodawcą

 

 

 

 

 

 

Słuchałam/łem/ z uwagą

 

 

 

 

 

 

Pomagałam/łem/ w podejmowaniu decyzji

 

 

 

 

 

 

Poszukiwałam/łem/ rozwiązań

 

 

 

 

 

 

Pomagałam/łem/ członkom grupy

 

 

 

 

 

 

Zachęcałam/łem/ do pracy nad zadaniem

 

 

 

 

 

 

 

Ogólna ocena grupy

(w skali 1-6)

 

 

 

 

Uwagi dotyczące realizacji projektu:

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

 

Załącznik Nr 5

Arkusz oceny projektu „Klimaty Ziemi”

 

Nr grupy: _________________  Klasa VI _            Data ________ 200_ r.

 

Imiona i nazwiska członków grupy:

 

__________________________________________________

__________________________________________________

Etapy realizacji

Umiejętności

Ocena (1-6 punktów)

Zbieranie i opracowywanie materiałów

·        dobór materiałów do celów

·        przetwarzanie informacji

·        estetyka opracowania materiałów

______________

______________

______________

 

 

Prezentacja:

 

·        zainteresowanie innych uczniów

·        sposób mówienia

·        uatrakcyjnienie prezentacji  
 komentarzem

·        staranność wykonania prezentacji

____________

____________

____________

____________

Ogólna ocena projektu

 

 

 
 

Czytaj archiwum artykułów SMN 1... 2... 3...  

Czytelników na stronie:  

                                            Copyright © Wiesław Matuch - kontakt   Wrocław 2001 System Miłości Narodów