Strona główna SMN

mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany




Komputer w zarządzaniu
Nowe w szkole
Szkoła która się uczy
Jak Szkoła może zachęcać...
Dlaczego dzieci się poddają
Patriotyzm naszych czasów
Scenariusz rady pedagog
Klimaty Ziemi - projekt
Odkrycia, które zmieniły świat
Budowa owadów
Dzień Ziemi
Klimaty
Ekodziady
Odkrycia
Ziemia mój dom
Niepodległość
Socjometria
Socjologia
Świadomość

Edukacja - linki

Centrum Edukacji
Ministerstwo Edukacji
Gazeta Szkolna
Głos Nauczycielski
Akty Prawne
Eduseek
ZNP

 

SM

Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa
ul. Szkolna 2
55-330 Miękinia

 

PROJEKT EDUKACYJNY
ogólnoszkolny
„Planeta Ziemia – mój dom”

 

Współautorzy:
Uczniowie klas: IVa, IVb, IVc, Va, Vb, Vc, VIa, VIb, VIc
Beata Barnacka
Cezary Pawlus
Dorota Wagus-Mańka
Eliza Dąbrowska
Idalia Gałczyńska-Matuch
Jolanta Kaczorowska-Jasnocha
Jolanta Wojtasik-Sambor
Katarzyna Sobańska
Małgorzata Biszczak-Kunik
Rozalia Jędruszek

Komisja konkursowa:
Dorota Korkosz
Jolanta Wojtasik-Sambor
Regina Grudzińska

Koordynator i opracowanie projektu na komputerze:
Idalia Gałczyńska-Matuch



Miękinia, 24.09-18.11.2005 r.
Ogólnoszkolny projekt edukacyjny
„Planeta Ziemia – mój dom”
w ramach realizacji ścieżki ekologicznej
w roku szkolnym 2005/2006

1. Odbiorcy projektu: uczniowie klas IV-VI i rodzice Szkoły Podstawowej w Miękini
2. Termin zakończenia projektu: 18.11.2005 r.

3. Czas realizacji: 24.09-18.11.2005 r.:
· 24.09.2005 r. – ogłoszenie zadań
· 26.09.2005 r. – akcja „Sprzątanie Świata”
· 24.04.2006 r. – zakończenie projektu edukacyjnego „Klimaty Ziemi”
· 24.09-18.11.2005 r. – realizacja ogólnoszkolnego konkursu ekologicznego

4. Cele - uczeń:
· rozwija zainteresowanie światem
· potrafi samodzielnie zdobywać wiadomości
· potrafi wyrażać i uzasadniać swoje poglądy w formie:
- pisemnej
- graficznej
- prac plastycznych
· umie współpracować w zespole
· zna współzależność między człowiekiem a środowiskiem:
- potrafi wykazać pozytywne skutki działalności człowieka
- potrafi wykazać negatywne skutki działalności człowieka
· ma wykształcona postawę odpowiedzialności za stan środowiska:
- wie, po co stosuje się segregację odpadów
- rozumie znaczenie recyklingu
- umie wykorzystać zużyte odpady
- potrafi reagować na zaśmiecanie środowiska

5. Forma realizacji projektu:
Przedmiotem wiodącym przy realizacji projektu „Planeta Ziemia – mój dom” jest przyroda. Projekt jest realizowany poprzez wykonywanie określonych zadań przez uczniow poszczególnych klas (załączniki: Nr 1 – akcja „Sprzątanie Świata” oraz Nr 2 – zadania ogólnoszkolnego konkursu ekologicznego) przy współpracy nauczycieli: przyrody, plastyki, techniki, muzyki, języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego oraz wychowawców klas.

Oto niektóre wypowiedzi nauczycieli:

· Katarzyna Sobańska (muzyka, plastyka):
Wszystkie klasy od IV-VI wykonały pod moim kierunkiem drzewka w kolorach recyklingu. Powstały one albo w formie przestrzennej albo płaskiej. Drzewka te weszły w skład wystawy podczas której zostały ocenione przez komisje konkursową. Uczniowie: jedni wykonywali prace bardzo chętnie przynosząc materiały, inni podchodzili do pracy z dużą obojętnością.



Do konkursu piosenki ekologicznej w projekcie „Planeta Ziemia - mój dom” przystąpiły wszystkie klasy IV-VI. Uczniowie poszczególnych klas mieli możliwość wyboru własnej lub jednej spośród kilku piosenek proponowanych im przez nauczyciela.

Klasa IVa

Słowa :Włodzimierz Ścisłowski
Muzyka: Michał Mokrzyc
Akompaniament: Katarzyna Sobańska

”Leśna piosenka”

1. Hej, po lasach i sadach  wędrujemy z uciechą,
bo wciąż nam odpowiada, odpowiada nam echo!

Ref. Echo! (Echo).  Echo! (Echo). . Echo! (Echo). Hej, hej! (bis)

2. Las nam daje schronienie pośród sosen i buków.
Słonko zsyła promienie, a kukułka swe ku, ku!

Ref. Ku-ku! (Ku-ku!), Ku-ku! (Ku-ku!), Ku-ku! (Ku, ku!). Hej, hej. (bis)

3. Zgrabnie skacze wiewiórka, tylko puchacz bez ruchu.
Schował głowę pod piórka, w ciepłym ukrył ją puchu!

Ref. Pu-chu! (Pu-chu). Pu-chu! (Pu-chu). Pu-chu! (Pu-chu). Hej, hej (bis)

4. Żaby w stawie wciąż nocą pokumkają zaciekle
i ze śmiechu rechocą, gdy się bocian drze: kle-kle!

Ref. Kle-kle! (Kle-kle). Kle-kle! (Kle-kle). Kle-kle! (Kle-kle). Hej, hej! (bis)


Klasa IV b

Słowa: Włodzimierz Ścisłowski
Muzyka: Michał Mokrzyc
Akompaniament: Katarzyna Sobańska

”Piosnka”

1. Tu, gdzie szumi las dębowy, hejże-ha, hejże-ha!
Gdzie malina i borowik przyjedzie drwal, mówię wam!
Zbudujemy tu fabrykę, bo gdzie indziej miejsca nie ma!
Na co nam ostępy dzikie, żaden dla nas to dylemat! (bis)

2. Tu, gdzie grząskie jest bagienko, hejże-ha, hejże-ha!
Wykopiemy rowy prędko - zapał nasz każdy zna!
Przepędzimy ptaków chmarę i wytniemy nędzne trzciny!
Czas nawyki tępić stare - my, jak trzeba, - to zrobimy! (bis)

3. Tu, gdzie rzeczka szemrze czysta, hejże-ha, hejże-ha!
Wpuścim ścieki oczywista, niech nas też dobrze zna!
Wytrujemy rybek trochę, zamienimy rzeczkę w szambo!
Niech romantyk sobie szlocha, niech wspomaga ptasi klangor! (bis)
4. Tu, gdzie miejski park zaprasza, hejże-ha, hejże-ha!
Trasa wnet pobiegnie nasza, no i już wszystko gra!
Nie przejmujcie się tą śpiewką, nie jesteśmy ludźmi złymi,
więc ostatnie żywe drzewko do muzeum przesadzimy! (bis)


Klasa IVc

Słowa: Anna Laskowska
Muzyka: Zbigniew Aładowicz

”Czarodziej pól i mórz”

1. W mieście tajemnic na wsi marzeń, w mieście pogardy na wsi słów.
Na całym świecie z każdej z planet, mieszka czarownik pól i mórz.

Ref. Każdą pogodę on odgadnie. Z matką naturą jest na „Ty”.
Ze słońcem chodzi wciąż na kawę, a z burzą zmywa ludzkie łzy.

2. On żadnych studiów nie ukończył, a jest lekarzem ziemi tej.
Uzdrawia parki, lasy, plaże, miłością leczy to co złe.

Ref. Każdą pogodę …

3. On sieje kwiaty w naszych sercach, Klucz do zieleni uczuć ma.
Aczkolwiek tylko ma dwie ręce, potrafi zbawić cały świat.

Ref. Każdą pogodę …


Klasa Va

Słowa: Anna Ewa Miłobrzeska
Muzyka: Rafał Remi
Akompaniament: Katarzyna Sobańska

”To nie ludzie”

1. Pan „Iks” zrobił remont domu, po czym wywiózł po kryjomu.
Tak cichutko - bez hałasu - dwie przyczepy. Gdzie? Do lasu!

Ref. Starą wannę, wapno, rury, zbitych tynków ze dwie fury.
Resztki cegieł, szyb kawałki pędzle i malarskie wałki! (bis)
2. A pan „Igrek” mały domek tuż przy lesie wybudował,
lecz odpady z tej budowy - jak wieść niesie  - w lesie schował!

Ref. Piasek, cement, rurek skrawki, pół drabiny i pół ławki,
resztki farb i - różne blachy, stos dachówek, stare łachy! (bis)
3. Pan „Zet” warsztat porządkował, brudne szmaty - też w nim schował!
Ludzi całe abecadło w lesie buble swe pokładło.

Ref. Las zielony od tej pory przybrał w różne się kolory.
Zamiast kwiatków, ptaków, dzieci - kolorowe są w nim śmieci. (bis)

4. Dziś nasz lasek - to śmietnisko! W nim odnaleźć można wszystko!
Nie ma tylko młodych świerków i nie słychać ptasich ćwierków!

Ref. Stare drzewa już nie rosną i są nagie nawet wiosną.
Las umiera tonąc w brudzie! Kto go zniszczył? To nie ludzie! (bis)


Klasa Vb

Słowa: Roman Pisarski
Muzyka: Rafał Remi
Akompaniament: Katarzyna Sobańska

„Zielony list”

1. Wczoraj nauka, dzisiaj już zaczęły się wakacje –
Weź mocna buty, plecak włóż, na stację czas, na stację!
Już pociąg rusza, słychać gwizd! Już miasto poza nami.
Jutro wyślemy pierwszy list z namiotu pod sosnami!

Ref. Zielone ściany będą tam, zielone będą stoły!
Więc list nasz będzie taki sam: zielony i wesoły!
Zielony będzie sufit też z sosen i brzóz spleciony.
Zielony będzie padał deszcz na liści tle zielonym.

2. A gdy zielony liścik ów listonosz wam przyniesie,
dowiecie się już z pierwszych słów, że dobrze nam tu w lesie.
Pachnie żywicą cały las, częstuje poziomkami.
Przyjedź odwiedzić kiedyś nas, przyjedź pomieszkać z nami.

Ref. Zielone ściany będą tam, …


Klasa Vc

Słowa: W. Leliwa
Muzyka: Maciej Górski
Akompaniament: Katarzyna Sobańska

”Żyj z przyrodą w zgodzie”

1. Na wycieczce, na kolonii, tam gdzie rzeka, tam gdzie las,
skarbów ziemi trzeba bronić: kwiatów, zwierząt, drzew i gniazd!

Ref. Żyj z przyrodą w zgodzie! Odsuń od niej zło!
I pamiętaj co dzień, żeby chronić ją!
Żyj z przyrodą w zgodzie! To przynosi plon!
Wszystkim się z nią podziel, jej bogactwa broń!

2. Czy to stary, czy też młody, lis i człowiek, ryba ptak.
Każdy cząstką jest przyrody, więc śpiewajmy razem tak:

Ref. Żyj z przyrodą w zgodzie! …


Klasa VIa

Słowa: Lidia Bergandy
Muzyka: Michale Andrews i Rafał Remi
Akompaniament: Katarzyna Sobańska

”Pomóżmy odrodzić się Ziemi”

1. By stada zielonych koników koncerty nam grały na łące,
motyle stubarwne i pszczoły na kwiaty siadały pachnące.
By łąką kroczyły bociany i wróble ćwierkały radośnie,
Łabędzie pływały dostojnie, jaskółki leciały ku wiośnie.

Ref. Pomóżmy odrodzić się Ziemi, gdy chcemy odradzać się sami!
Pomóżmy odrodzić się ziemi, czystymi lasami, rzekami.
Pomóżmy się orłom wzbić w niebo, w przejrzyste błękity - wysoko!
Pomóżmy się wznosić nadziejom ku śnieżnym od bieli obłokom.

2. By żubry, daniele, jelenie, a nawet i szare zające
rzucały się w czyste zielenie w poranne mgły, rosę i słońce.
By niebo znów było błękitne i srebrne szumiały strumyki,
byś w wodzie przejrzystej jak kryształ mógł na dnie zobaczyć kamyki.

Ref. Pomóżmy odrodzić się Ziemi, …


Klasa VIb

Muzyka i słowa: autor nieznany

„Lato”

1. Konie zielone przebiegły galopem i spod ich kopyt wytrysnęły kwiaty.
Żaby w sadzawce rozpaliły ogień, na niebie księżyc pozapalał gwiazdy.
Nad brzegiem stawu, wsłuchany w krzyk czajek, owiany nocną wonią tataraku,
Patrzyłeś w gwiazdy na samym dnie stawu, mówiłeś do mnie, że przemija lato.

Ref. Lato pachnące miętą, lato koloru malin, lato zielonych lasów, lato kukułek czajek.

2. Konie zielone przebiegły galopem, pod kopytami zwiędły leśne kwiaty.
Żaby w sadzawce wygasiły ogień i ciemne chmury przesłoniły gwiazdy.
Znad brzegu stawu daleki wracałeś, a staw zamierał w woni tataraku.
Mówiłeś do mnie, daleki i obcy, że przeminęło chyba nasze lato.

Ref. Lato …


Klasa VIc

Słowa i muzyka: Zbigniew Aładowicz

”Nie jesteś sam”

1. Już niebawem głośno, gwarno i przyjemnie zrobi się nad morzem.
Powód tego jeden jest a jaki? Każdy wie.
Lato zbliża się, wakacje, będzie można pooddychać jodem,
Cały dzień na plaży leżeć i beztrosko żyć.

Ref. Pamiętaj, że nie jesteś sam!
Chroń wydmy i o czystość dbaj!
Wszak za rok powrócisz tam znów,
By się cieszyć i szaleć za dwóch.

2. Jakże miło jest odwiedzać zagraniczne plaże.
Tam kultura i higiena ciągle inna jest.
Podziwiamy, a zarazem narzekamy czasem,
Bo wszak u nas mogłoby też trochę czyściej być.

Ref. Pamiętaj, że nie jesteś sam! …

3. Pokochajmy nasze plaże i zadbajmy o nie sami.
Już niedługo prawie rajem mogą być.
Chrońmy to, co piękne, stwórzmy razem coś na wzór Miami,
A przyjemnie przyjdzie spędzać każdy wolny dzień.

Ref. Pamiętaj, że nie jesteś sam! …

· Jolanta Kaczorowska-Jasnocha (technika):
Tak jak w roku ubiegłym, uczniowie wykonywali rzeźbę z odpadów w ramach projektu edukacyjnego „Planeta Ziemia – mój dom”.
· klasy IV – prace wykonywali w domu i mogli prosić o pomoc rodziców
· klasy V – prace wykonywali w ramach zajęć z techniki
· klasy VI – nie mają w roku szkolnym 2005/2006 techniki. Na ekspozycji pojawiło się jedynie kilka rzeźb
Uczniowie kl. IV-V chętnie prace wykonywali. Wielu rodziców współdziałało w tworzeniu rzeźb i nazywało to świetną zabawą.
Wszystkie rzeźby zostały wyeksponowane. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż w b.r. szkolnym zniszczeniu nie uległa ani jedna rzeźba. Wiele z nich stanowi element dekoracyjny sal lekcyjnych. Istnieje więc potrzeba wydzielenia miejsca (części korytarza?) na szkolną galerię.
W tym roku szkolnym rzeźby z odpadów wykonywały również dzieci z klas I-III.
Na prośbę Jolanty Kaczorowskiej p. Cz. Fuławka wykonał cztery stojaki (projekt Jolanty Kaczorowskiej).
Jolanta Kaczorowska-Jasnocha kupiła antyramy (15 sztuk, fundator – Urząd Gminy w Miękini). Tak więc szkolna galeria będzie mogła stanowić … .

Dorota Wagus-Mańka (język angielski):
W ramach projektu edukacyjnego „Planeta Ziemia – mój dom” uczniowie wykonywali na języku angielskim plakat pt. Funland”. Na plakacie oprócz rysunków, naklejek i zdjęć znalazły się podpisy w języku angielskim.
Uczniowie chętnie przystąpili do wykonania zadania. Najważniejsze problemy pojawiły się przy wyborze plakatu, który miał reprezentować klasę na konkursie. Dla mnie osobiście zajęcia były dość męczące, gdyż zastosowałam nie lubianą przeze mnie metodę pracy w grupach.

· Cezary Pawlus (język niemiecki):
W czasie trwania projektu uczniowie brali w nim czynny udział wykorzystując znajomość języka niemieckiego. Jednym z etapów było sporządzenie plakatu o tematyce ekologicznej. Uczniowie bardzo chętnie zgłaszali się do wykonania prac plastycznych i wykazywali zainteresowanie poszerzeniem słownictwa w tym zakresie. Efektem tego były bardzo ciekawe prace plastyczne o tematyce ekologicznej z hasłami niemieckojęzycznymi. Oprócz prac plastycznych wykonanych w czasie trwania projektu odbyły się lekcje języka niemieckiego o tematyce ekologicznej. Spotkało się to z dużym zainteresowaniem ze strony uczniów. Mimo tego że słownictwo wykraczało poza ustalony program nauczania było to dla nich dodatkowym czynnikiem motywującym. W czasie lekcji dało się odczuć że poruszana tematyka nie jest obca dla uczniów naszej szkoły. Świadomość dotycząca problemów ekologii ułatwiała wprowadzanie związanego z nim słownictwa. Było to swojego rodzaju doświadczenie dla uczniów, że nauka przez zabawę i współzawodnictwo to przyjemność.

· Małgorzata Biszczak-Kunik (język polski):
W ramach projektu edukacyjnego „Planeta Ziemia – mój dom” uczniowie, klas: IVa, Va, Vc, VIa, na lekcjach języka polskiego, mieli za zadanie napisać wiersz. Dzieci bardzo chętnie pracowały, w związku z tym spłynęło sporo utworów. W każdej klasie odbyło się uroczyste odczytanie wierszy, a następnie wyłoniono jednego finalistę. Najlepsze utwory zostały nagrodzone oceną celującą.

· Jolanta Wojtasik-Sambor (język polski):
Przy realizacji tematów pod wielkimi hasłami „Ocalmy Ziemię” lub „Ziemia nasza planeta”, zauważyłam, że przedstawione uczniom zagadnienia do dyskusji wzbudzały duże ożywienie. Poruszane problemy: jak ratować świat, świat za 1000 lat, przestrogi dla Ziemi na przyszłość czy zagrożenia spowodowane działalnością człowieka – są im bliskie, potrafią o nich mówić i pisać. To wynik wieloletnich już działań nauczycieli w tym zakresie.
Trudność natomiast sprawił uczniom indywidualna twórczość, gdzie należało samemu napisać wiersz, którego tematem będzie „nasza planeta”. Jest to gatunek trudny do uprawiania, stąd zaobserwowana niechęć uczniów do wykonania zaproponowanego zadania konkursowego.

Wiersze zgłoszone do konkursu

Klasa IVa

Aleksandra Ból

Planeta Ziemia mój dom

Planeta Ziemia mój dom.
Lin łączności setki.
Tu dom, tam dom.
Tramwaje jeżdżą i samochody.
Z koni mechanicznych unoszą się smrody.
Ludzi miliony też po świecie chodzi.
Różnymi głosami, tak sobie zawodzi:
- Na świecie różnych przypadków setki,
jeździ policja, jeżdżą karetki,
O różnych sprawach sobie rozmawiają
(czasami nawet niektórzy śpiewają).
Dzieci się bawią, dorośli czytają,
A przy tym czasami bez sensu gadają.
Stąd tyle odgłosów na naszym świecie
(choć jest ich więcej, co sami wiecie).

Tak było w mieście, a teraz na wsi.
Na wsi są zawsze huczne zabawy
Krów, kóz tysiące, expres do kawy.
Gra telewizor, jedzie samochód.
Tam coś ptak ćwierknie, tu jeleń zerknie.
Tam ktoś zakrzyczy, a tutaj piśnie.
Zabrzęczy pszczoła i woda chluśnie.

Po prostu z odgłosów włos jeży się na głowie.
A kto mądry, to zaraz powie:
- Niech każdy te słowa sobie pamięta:
Ziemia to dom, a nie klatka wstrętna.
Kto myśli tak, jak jest napisane,
Niech wyjedzie w dalekie kraje.
Niech nie zaśmieca matki natury,
Niech nie odgania słonecznej chmury.


Klasa V a

Mirosław Zalewski

Planeta Ziemia

Planeta Ziemia to mój dom,
nie zawsze czysty, bo zaśmiecony.
przez odpadów sto ton.

Znalazł się raz Felek,
napotkał parę wyrzuconych butelek.
Nazbierał ich całe tysiące
i zarobił na tym niezłe pieniądze.
I my idźmy za przykładem Felka,
Nie patrzmy jak leży gdzieś w kącie butelka.

Felek rozszerzył interes
i zbierał nawet najmniejszy papierek.
Nazbierał góry makulatury
i wpadł na nowy pomysł
- fabryka makulatury!

Wkrótce też inni przyłączyli się do Felka
i z tego była radość wielka.
Zrozumieli, że o przyrodę dbać trzeba
bo inaczej zwiędną nam drzewa


Klasa V c

Nina Tarnowicz

Gdzie jest Ziemia?

Tam gdzie jest zima i gdzie jest lato,
Tam gdzie jest mama i gdzie jest tato,
Tam gdzie jest spokój i gdzie jest ból,
Tam gdzie jest biedak i gdzie jest król,
Tam gdzie jest noc i gdzie jest rano,
Tam gdzie jest łąka i pachnie siano,
Tam gdzie jest wszystko, a tyle nie ma!
Tam się znajduje Planeta Ziemia!


Klasa VIa

Natalia Grodzka

Ziemia mą Matką

Urodziłam się,
na Niej się wychowałam,
biegałam po Niej,
po Niej stąpałam.
Nauczyła mnie jak żyć,
jak marzyć,
i jak spełniać marzenia,
to dzięki Niej – Matce Ziemi,
życie się nie zmienia.

gdy byłam młodsza,
nie patrzyłam
czy ktoś rzuca na ziemię śmieci,
czy szkołę zatapia.
Długo zastanawiałam się nad tym
porządkiem na naszej planecie,
powiem Wam szczerze,
że wiele przestróg o porządku na Ziemi,
nie da się napisać na papierze.

Dbajcie o planetę,
bo macie ją tylko jedną,
jak serce,
które jest na całe życie,
tak Ziemia przez życie całe
Matka Wam będzie
jeśli przez zaśmiecanie Jej nie zabijecie.
· Beata Bernacka (informatyka):
W ramach projektu „PLANETA ZIEMIA MÓJ DOM” został przeprowadzony cykl lekcji z informatyki (19.X -30.X). Uczniowie klas V - VI mieli zaproponować plakat ilustrujący hasło projektu. Znacznie chętniej pracowali uczniowie klas piątych. Mieli oni ciekawe pomysły, do projektu podeszli bardzo ambitnie. Na szczególne wyróżnienie zasługują: Patrycja Kropiwnicka (kl. 5b),Natalia Osiecka (kl. 5b), Patryk Zakrzewski (kl. 5b), Ada Bałchanowska (kl. 5b), Justyna Kunicka (kl.5b) oraz Marta Dziwer (kl.5a). Uczniowie klas szóstych potraktowali pracę jako obowiązek i wkładali w nią minimum wysiłku. Jednak uczennice: Agata Frydecka (kl. 6a), Kinga Kroczak (kl. 6c) i Justyna Stobierska (kl. 6c) zasługują na wyróżnienie. Ich prace były ciekawe i pomysłowe.



· Idalia Gałczyńska-Matuch (przyroda):
- kolaże ekologiczne zostały wykonane przez klasy:klasach: IVb, IVc, Va, Vb, Vc i VIb; Uczniowie wykorzystali dostępne im materiały bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Do konkursu był z danej klasy wystawiony i oceniany przez komisję konkursową tylko 1 kolaż.
- wszystkie prace konkursowe zostały przekazane do mnie
· języka polskiego (wiersze) z klas: IVa, IVb, Va, Vc, VIa, VIc
· języka angielskiego (plakaty) z klas: IVa, Va, Vb, VIa, VIb
· języka niemieckiego(plakaty) z klas: IVc, Vc, VIc
· biblioteki (projekty okładek do książki o tematyce ekologicznej) z klas: Va, Vc, VIa, VIb
- drzewka w kolorach recyklingu (Katarzyna Sobańska) i rzeźby z odpadów Jolanta Kaczorowska-Jasnocha zostały przedstawione w formie wystawy:
· plastyka (drzewka w kolorach recyklingu) z klas: IVa, IVb, IVc, Va, Vb, Vc, VIa, VIb, VIc
· technika (rzeźby z odpadów) z klas: : IVa, IVb, IVc, Va, Vb, Vc, VIa, VIb, VIc
- po zakończeniu wszystkich działań związanych z realizacją ogólnoszkolnego projektu edukacyjnego „Planeta Ziemia - mój dom”, przeprowadziłam wśród wszystkich uczestników – uczniów, ankietę ewaluacyjną. Opracowałam jej wyniki, które zostały zamieszczone w opisie projektu (załącznik Nr 4).

· Rozalia Jędruszek (biblioteka)
Do konkursu na projekt okładki do książki o tematyce ekologicznej zgłoszonych zostało 5 prac z klas Va, Vc, VIa, VIb. Z klasy Va zostały złożone 2 prace. Prace zostały wykonane różnymi technikami. Po ocenie przez komisję konkursową projekty okładek zostały przekazane do biblioteki.


6. Forma prezentacji projektu:
Prace: drzewka w kolorach recyklingu, rzeźby z odpadów oraz kolaże zostały przedstawione w formie wystawy zorganizowanej przez Katarzynę Sobańską i Jolantę Kaczorowska- Janochę. Plakaty „Funland” z języka angielskiego zostały wywieszone na tablicy (II piętrze) koło gabinetu języka angielskiego. Projekty okładek do książek ekologicznych wróciły do Rozali Jędruszek do biblioteki.. Prace z informatyki zostały wywieszone na II piętrze koło gabinetu informatyki.
Oprócz prac konkursowych były przeprowadzone zajęcia np:
· w klasie IVc została przeprowadzona lekcja wychowawcza na temat „Czadowy świat” w którym osiągnięto następujące cele:
- uczeń jest świadomy konieczności ochrony przyrody jako wspólnego dziedzictwa wszystkich mieszkańców Ziemi
- uczeń rozumie potrzebę dbania o przyrodę
- uczeń zna fakty dotyczące skutków zanieczyszczenia powietrza substancjami toksycznymi
- uczeń rozumie potrzebę dbania o własne zdrowie
· wszyscy wychowawcy klas IV-VI przeprowadzili zajęcia na temat recyklingu
· w klasie IVa na przyrodzie zostały przeprowadzone zajęcia o tematyce:
- Jak zmieniamy środowisko naszego życia?
- Co możemy zrobić, aby nasze środowisko było czyściejsze, ładniejsze, zdrowsze?
- całość uzyskanego materiału opracowałam na komputerze i ogólnoszkolny projekt edukacyjny „Planeta Ziemia – mój dom”, przybrał formę pisemną.

7. Komisja konkursowa:
W skład komisji konkursowej weszły trzy osoby: Dorota Korkosz (sekretarz szkoły), Jolanta Wojtasik-Sambor (nauczycielka języka polskiego) oraz Regina Grudzińska (nauczycielka religii). Członkowie komisji nie byli bezpośrednio zainteresowani uzyskiwanymi wynikami przez poszczególne klasy. Każdy z członków komisji oceniał indywidualnie wykonane prace, nie konsultując ich z nikim na podstawie zamieszczonego poniżej regulaminu konkursu ekologicznego.
Konkurs piosenki ekologicznej, który odbył się 18.11.2005 r. zmykał realizację projektu edukacyjnego „Planeta Ziemia – mój dom”. Na zakończenie komisja podliczyła punkty uzyskane przez poszczególne klasy i została policzona średnia. Wyniki zostały wywieszone na tablicy na II piętrze tak, aby każdy mógł się z nimi zapoznać (załącznik Nr 3).
Pierwsze miejsce zdobyła klasa Va uzyskując wynik 37,34 punktów na 42 możliwych; drugie klasa Vc uzyskując wynik 34,32 punktów i trzecie klasa VIc uzyskując wynik 30,33 punktów. Nagrody zostały ufundowane przez Radę Szkoły. Klasa Va kupiła choinkę z sizalu oraz girlandę jako jej ozdobę; klasa Vc i VIc dofinansowała zakup biletów do kina z okazji mikołajek.

Regulamin konkursu ekologicznego klas IV-VI

1. Ogłoszenie ekologicznego konkursu ogólnoszkolnego w klasach IV-VI 24.09.2005 r.
· każda klasa wystawia do konkursu:
- 1 rzeźbę z odpadów
- 1 wiersz „Ziemia za 1000 lat” lub „Ziemia, mój dom”
- wykonuje 1 piosenkę ekologiczną
- 1 drzewko w kolorze recyklingu
- 1 Kolaż
- plakat „Funland”
- projekt okładki do książki ekologicznej
· każda praca jest oceniana przez komisję konkursową punktowo od 1 do 6
· komisja konkursowa składa się z 3 osób:
- członkowie komisji:
a/ Pani Jolanta Wojtasik-Sambor
b/ Pani Regina Grudzińska
c/ Pani Dorota Korkosz
- każdy członek komisji indywidualnie przydziela punkty za poszczególne prace
- przydzielone punkty za poszczególne prace ulegają podsumowaniu i zostaje wyliczona średnia
- oblicza się sumę punktów uzyskaną przez daną klasę
- wygrywa klasa, która uzyskała największą sumę punktów
· wygrywają 3 pierwsze miejsca (załącznik Nr 3)
2. Zakończenie projektu i konkursu 18.11.2005 r. – apel – (konkurs piosenki ekologicznej)






Zespół Szkół ZAŁĄCZNIK NR 1
Szkoła Podstawowa
ul. Szkolna 2
55-330 Miękinia



SPRZĄTANIE ŚWIATA
26 września 2005 r.
 

 

Klasa

 

Nauczyciel odpowiedzialny

 

Przydzielony rejon do sprzątania

 

Termin sprzątania

 

Ia

 

Grażyna Durman

 

Plac zabaw

1 godzina

dowolnie

 

Ib

 

Zdzisława Pryszcz

 

Plac zabaw

1 godzina

dowolnie

 

IIa

 

Małgorzata Jackowska

 

Teren przed szkołą

1 godzina

dowolnie

 

IIb

 

Maria Osiecka

 

Teren przed szkołą

1 godzina

dowolnie

 

IIIa

 

Anna Biernacka-Zalewska

 

Teren boiska szkolnego

1 godzina

dowolnie

 

IIIb

 

Grażyna Worobiec

 

Teren boiska szkolnego

1 godzina

dowolnie

 

IVa

 

Agata Konarska

 

ul. Szkolna (od Nadleśnictwa do szkoły)

5 godzina lekcyjna

 

IVb

 

Anna Tarasiewicz

 

ul. Kościelna

4 godzina lekcyjna

 

IVc

 

Eliza Dąbrowska

 

Teren między szkołą a cmentarzem

2godzina lekcyjna

 

Va

 

Małgorzata Janukowicz

 

ul. Szkolna (od szkoły do cmentarza)

6 godzina lekcyjna

 

Vb

 

Jerzy Bil

 

ul. Kościelna

3 godzina lekcyjna

 

Vc

 

Jerzy Bil

 

ul. Szkolna (od szkoły do cmentarza)

4 godzina lekcyjna

 

VIa

 

Małgorzata Biszczak-Kunik

 

Teren koło przedszkola

4 godzina lekcyjna

 

VIb

 

Dorota Wagus-Mańka

 

Teren koło przedszkola

4 godzina lekcyjna

 

VIc

 

Jolanta Wojtasik-Sambor

 

Teren koło przedszkola

3 godzina lekcyjna



Prosimy wychowawców o przypomnienie uczniom aby przynieśli rękawice i worki na śmieci. Należy uświadomić uczniom, że nie wolno podnosić żadnych strzykawek, podejrzanych pakunków itp., a o znaleziskach natychmiast poinformować opiekuna.


ZAŁĄCZNIK NR 2


ZADANIA DO REALIZACJI
Projekt edukacyjny „Planeta Ziemia – mój dom”
 

Zadanie do realizacji

 

Miejsce

realizacji

Termin

realizacji

Osoby

odpowiedzialne

Klasy

„Planeta Ziemia – mój dom”

Lekcja

wychowawcza

24-30.09.2005

Wychowawcy

IV-VI

Akcja „Sprzątanie Świata”

Teren wokół szkoły

wg grafiku

26.09.2005

Wychowawcy

i nauczyciele

I-VI

Jak można rozwiązać problem odpadów? – co to jest recykling, na czym polega sortowanie śmieci i kompostowanie

Przyroda

24-30.09.2005

Idalia

Gałczyńska-Matuch

IV

Wykonanie rzeźby z różnych odpadów (do konkursu 1 rzeźba z każdej klasy).

Wystawa prac

Technika

24.09 - 15.10.2005

Jolanta

Kaczorowska-Jasnocha

IV-VI

Nauka piosenek ekologicznych (do konkursu 1 piosenka z każdej klasy).

Występy klas

Muzyka

do 18.11.2005

Katarzyna Sobańska

 

IV-VI

Kolory recyklingu (do konkursu 1 praca z każdej klasy)

Wystawa prac

Plastyka

24.09-15.10.2005

 

Katarzyna Sobańska

IV-VI

„Funland” ((do konkursu 1 praca z każdej klasy)

Wywieszenie na tablicy

Język angielski

24.09 – 15.10.2005

Dorota Wagus-Mańka

IV-VI

„Funland” (do konkursu 1 praca z każdej klasy)

Język niemiecki

24.09 – 15.11.2005

Cezary Pawlus

IV-VI

Wiersze dotyczące planety Ziemi (do konkursu 1 praca z każdej klasy)

Język polski

24.09-15.10.2005

 

Eliza Dąbrowska

Jolanta

Wojtasik-Sambor

Małgorzata

Biszczak-Kunik

IV-VI

Film edukacyjny z serii „Cudowna planeta” pt. „Krucha Ziemia”

Przyroda

05.2006

 

Idalia

Gałczyńska-Matuch

VI

Wykonanie kolażu o tematyce ekologicznej (do konkursu po 1 z każdej klasy)

Wystawa prac

Przyroda

 

24.09-15.10.2005

 

Idalia

Gałczyńska-Matuch

Renata Adamska

 

IV-VI

Szukanie  w różnych źródłach haseł dotyczących ekologii

Biblioteka

24.09-15.10.2005

Rozalia Jędruszek

IV-VI

Projekt okładki do książki ekologicznej (do konkursu 1 praca z każdej klasy)

Biblioteka

24.09-15.10.2005

Rozalia Jędruszek

IV-VI

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 4


Ewaluacja projektu „Planeta Ziemia - mój dom”
ANKIETA DLA UCZNIA
Jak Ci się podobały zajęcia?
W każdym punkcie zaznacz jedno z wymienionych zdań:


Pewność siebie:
- byłem z siebie zadowolony: 4a-11; 4b-14; 4c-12; 5a-10; 5b-7; 5c-

7; 6a-5; 6b-1; 6c-4: 71 uczniów
- czułem się dość pewnie i bezpiecznie: 4a-2; 4b-3; 4c-2; 5a-3; 5b-4; 5c-7; 6a-9; 6b-4; 6c-4: 38 uczniów
- nie potrafię tego ocenić: 4a-5; 4b-5; 4c-3; 5a-3; 5b-7; 5c-4; 6a-4; 6b-5; 6c-9: 45 uczniów
- nie czułem się zbyt pewnie: 4a-2; 4b-1; 4c-1; 5b-2; 6a-3; 6b-2; 6c-1: 12 uczniów
- czułem, że jestem do niczego, zły lub głupi: 5c-2; 6b-2; 6c-4: 8 uczniów

Zaangażowanie:
- cały czas czułem się pełen energii i zajęty: 4a-10; 4b-13; 4c-7; 5a-8; 5b-1; 5c-12; 6a-5; 6c-3: 59 uczniów
- przez większą część czasu czułem się pełen energii i zajęty: 4a-5; 4c-6; 5a-5; 5b-15; 5c-4; 6a-10; 6b-5; 6c-4: 54 uczniów
- nie potrafię tego ocenić: 4a-4; 4b-8; 4c-5; 5a-2; 5b-4; 5c-3; 6a-3; 6b-3; 6c-3: 35 uczniów
- nie wkładałem zbyt wiele energii w pracę: 4a-1; 4b-1; 5a-1; 5c-1; 6a-2; 6b-5; 6c-7: 18 uczniów
- czułem się bezsilny i ospały albo niespokojny i napięty: 4b-1; 6a-1; 6b-1; 6c-4: 7 uczniów

Samodzielność:
- wiele razy decydowałem o sobie i czułem się odpowiedzialny za swój wybór: 4a-15; 4b-9; 4c-8; 5a-7; 5b-9; 5c-12; 6a-12; 6b-5; 6c-4: 81 uczniów
- czasem decydowałem o sobie i czułem się trochę odpowiedzialny: 4a-5; 4b-6; 4c-4; 5a-5; 5b-7; 5c-9; 6a-7; 6b-2; 6c-5: 50 uczniów
- nie potrafię tego ocenić: 4b-8; 4c-4; 5a-3; 5b-3; 5c-1; 6a-2; 6b-4; 6c-5: 30 uczniów
- dałem się prowadzić innym osobom, nie wkładałem w uczestniczenie w lekcji zbyt wiele własnej woli: 4a-3; 6b-2; 6c-4: 9 uczniów
- cały czas czułem się kontrolowany i sterowany. Wcale nie miałem poczucia odpowiedzialności za to co robię: 4b-1; 4c-2; 5a-1; 5b-1; 5c-2; 6c-4: 11 uczniów

Współpraca:
- czułem, że należę do grupy, że jestem w pełni akceptowany: 4a-9; 4b-10; 4c-9; 5a-9; 5b-8; 5c-9; 6a-7; 6b-5; 6c-5: 71 uczniów
- czuję się w naszej klasie raczej dobrze: 4a-10; 4b-7; 4c-6; 5a-7; 5b-8; 5c-8; 6a-12; 6b-1; 6c-9: 68 uczniów
- nie potrafię tego ocenić: 4b-4; 4c-2; 5b-3; 5c-1; 6b-3; 6c-2: 15 uczniów
- nie czuję się w pełni akceptowany przez kolegów i koleżanki: 4a-1; 4b-1; 5b-1; 5c-1; 6a-2; 6b-5; 6c-3: 14 uczniów
- czuję się odrzucony przez grupę: 4b-1; 4c-1; 5c-1; 6c-4: 7 uczniów

Świadomość uczenia się:
- przez cały czas lekcji uważałem i reagowałem przytomnie: 4a-12; 4b-11; 4c-5; 5a-8; 5b-8; 5c-9; 6a-9; 6b-2; 6c-1: 65 uczniów
- przez większą część czasu uważałem i reagowałem przytomnie: 4a-3; 4b-3; 4c-9; 5a-6; 5b-8; 5c-9; 6a-7; 6b-5; 6c-13: 63 uczniów
- nie potrafię tego ocenić: 4a-5; 4b-7; 4c-1; 5a-1; 5b-4; 5c-1; 6a-3; 6b-1; 6c-2: 25 uczniów
- często czułem znudzenie i nie brałem udziału w zajęciach: 4b-1; 4c-1; 5a-1; 6a-1; 6b-4; 6c-3: 11 uczniów
- nie uważałem i większość czasu się nudziłem: 4b-1; 4c-2; 5c-1; 6a-1; 6b-2; 6c-3: 10 uczniów

klasy: 4a–20; 4b-23; 4c-18; 5a-16; 5b-20; 5c-20; 6a-21; 6b-14; 6c-22: 174 uczniów

 
 

Czytaj archiwum artykułów SMN 1... 2... 3...  

Czytelników na stronie:  

                                            Copyright © Wiesław Matuch - kontakt   Wrocław 2001 System Miłości Narodów