|
|
mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany
Edukacja - linki |
Zespół Szkół
PROJEKT EDUKACYJNY
Współautorzy: Uczniowie klas: VIa, VIb, VIc
Miękinia, 09.01-24.04.2006 r. Projekt edukacyjny„Klimaty Ziemi”w ramach realizacji ścieżki ekologicznejw roku szkolnym 2005/2006
1. Odbiorcy projektu: uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej w Miękini 2. Termin zakończenia projektu: 24.04.2006 r. 3. Czas realizacji: 09.01-24.04.2006 r.:
- opracowanie zadań · 09.01.2006 r. – rozpoczęcie prezentacji projektów · 24.04.2006 r. – zakończenie projektu edukacyjnego „Klimaty Ziemi” · 25.04.2006 r. – opracowanie sprawozdania z realizacji projektu
4. Cele - uczeń:
- pisemnej · zna współzależność między człowiekiem a środowiskiem: - potrafi wykazać pozytywne
skutki działalności człowieka
· przyswaja umiejętności ujęte w programie naprawczym
5. Forma realizacji projektu: Projekt edukacyjny „Klimaty Ziemi” był realizowany w ramach przedmiotu przyroda. Uczniowie klas VIa, VIb i VIc zostali podzieleni na ogół na 2-sobowe grupy (Załącznik Nr 1). Otrzymali poprzez losowanie, opracowane przeze mnie zadania do poszczególnych klimatów Ziemi (Załącznik Nr 2). W trakcie realizacji projektu uczniowie samodzielnie, z wykorzystaniem wszelkich dostępnych materiałów rozwiązywali test „Afrykańska sawanna” (Załącznik Nr 3). Na zakończenie realizacji projektu został wyświetlony edukacyjny film z serii „Cudowna planeta” pt. „Krucha Ziemia”. Grupy otrzymały „Kartę samooceny pracy grupy” (Załącznik Nr 4). Podczas prezentacji poszczególnych projektów, był wypełniany „Arkusz oceny projektu” (Załącznik Nr 5).
6. Uwagi: Uczniowie klas VI podeszli do realizacji projektu edukacyjnego „Klimaty Ziemi” w trojaki sposób: · część uczniów opracowywała materiał na ostatnią chwilę, zupełnie nie wkładając choćby minimum własnego zaangażowania. Nie dotrzymywali wcześniej ustalonych terminów, co przyczyniało się do zakłócenia przebiegu realizacji projektu · większość uczniów opracowała teksty korzystając tylko z podręcznika. Dodatkowe materiały jeżeli się pojawiły to były wydrukowane z Internetu (gotowce). Nie starali się nawet przeanalizować wydrukowanych tekstów, co było przyczyną podawania wielu błędnych informacji · ostatnia grupa podeszła do zadania w sposób pełen zaangażowania, przez co powstały ciekawe opracowania Przy omawianiu poszczególnych klimatów, uczniowie ćwiczyli ujęte w programie naprawczym zagadnienia: · określanie kierunków głównych i pośrednich na mapie ·
odczytywanie temperatur z wykresów oraz obliczali różnice · odczytywali z diagramów wysokość opadów · odróżnianie wysokości bezwzględnej i względnej · dokonywali analizy tekstów popularnonaukowych · ćwiczyli koncentrację uwagi
Podział na grupy oraz przydzielenie numeru karty zadań
Klasa VIa
I - S.
Adrian, W. Tomasz
Klasa VIb
I - K.
Jarosław, S. Monika
Klasa VIc
I - B. Kamila, J. Joanna
Załącznik Nr 2
ZESTAW
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA I Klasa VI ___ Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Krajobraz lasu równikowego
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
2. Życie i działalność człowieka w lesie równikowym
3. Karta ucznia Nr 18
4. Zadania domowe:
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA II Klasa VI ___
Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Krajobraz sawanny
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
2. Działalność człowieka na sawannie
3. Karta ucznia Nr 19
4. Zadania domowe:
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA III Klasa VI ___
Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Krajobrazy pustynne Sahary
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
2. Życie ludzi w oazie na Saharze
3. Karta ucznia Nr 20 4. Zadania domowe:
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA IV Klasa VI ___
Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Krajobraz śródziemnomorski
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
2. Jak człowiek wykorzystuje składniki krajobrazu śródziemnomorskiego?
3. Karta ucznia Nr 21
4. Zadania domowe:
· Opisz wybrany wulkan
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA V Klasa VI ___
Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Krajobraz stepowy Azji Środkowej
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
2. Działalność człowieka na stepach Azji Środkowej
3. Karta ucznia Nr 22
4. Zadania domowe:
· Wykonaj plakat w formacie A4 dotyczący wylosowanego przez ciebie klimatu
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA VI Klasa VI ___
Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Krajobraz tajgi syberyjskiej
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
2. Działalność człowieka w tajdze syberyjskiej
3. Karta ucznia Nr 23
4. Zadania domowe:
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA VII Klasa VI ___
Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Krajobraz tundry
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
2. Życie ludzi w tundrze
3. Zadania domowe:
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA VIII Klasa VI ___
Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Krajobraz pustyni lodowej w Arktyce i Antarktyce
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
2. Życie Eskimosów w Arktyce. Badania Antarktydy
3. Karta ucznia Nr 24
4. Zadania domowe:
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA IX Klasa VI ___
Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Różnorodność krajobrazów górskich
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
2. Karta ucznia Nr 25
3. Zadania domowe:
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA X Klasa VI ___
Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Na najwyżej położonej wyżynie świata - Tybet
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
2. Krajobraz rolniczy Niziny Chińskiej
- położenie geograficzne - charakterystyczne cechy krajobrazu
- wykres przebiegu temperatury w ciągu roku - diagram opadów w ciągu roku
- roślin - zwierząt - ich przystosowania do środowiska
3. Zadania domowe:
Projekt edukacyjny z przyrody „Klimaty Ziemi”
GRUPA XI Klasa VI ___
Imię i nazwisko __________________________________________________________
Imię i nazwisko __________________________________________________________
1. Krajobraz miejsko-przemysłowy Zagłębia Ruhry
- rozwój przemysłu - charakterystyczne cechy krajobrazu
4. Zadania domowe:
Załącznik Nr 3
TEST „AFRYKAŃSKA SAWANNA”
Załącznik Nr 3
Karta samooceny pracy grupy Temat projektu: Klimaty Ziemi Nr grupy ____________________
Uwagi dotyczące realizacji projektu: _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Załącznik Nr 5 Arkusz oceny projektu „Klimaty Ziemi”
Nr grupy: _________________ Klasa VI _ Data ________ 200_ r.
Imiona i nazwiska członków grupy:
__________________________________________________ __________________________________________________
|
Czytelników na stronie: |
Copyright
© Wiesław Matuch -
kontakt
Wrocław 2001 System Miłości Narodów