|
|
mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany
Edukacja - linki |
Szkoła Podstawowa
SCENARIUSZ POSIEDZENIA RADY PEDAGOGICZNEJ w dniu 25.10.2000 r.
Opracowany przez: Poprowadzona przez: Idalię Gałczyńską-Matuch
Renatę
Kowalczyk
Temat:
Cele: Określenie najważniejszych obszarów pracy szkoły. Konstruowanie standardów i określenie wskaźników mierzących dany standard Metody: Wykład, dyskusja, debata plenarna Formy: Praca w grupach, indywidualna, zbiorowa Materiały: Rzutnik, arkusze papieru, pisaki, taśma klejąca, nożyczki, foliogramy Przebieg:
PRZERWA
10-cio minutowa
K O N I E C
REFERAT
Temat: Co to jest program rozwoju szkoły (wizja szkoły)
Każdy z nas chciałby, aby nasze szkoły były coraz lepsze. Chcąc uzyskać zwiększenie jakości pracy szkół, trzeba najpierw postawić sobie pytania. Co to znaczy lepsza szkoła? Jaka jest nasza szkoła? Czy następuje wzrost jakości kształcenia i wychowania uczniów? Jak jesteśmy postrzegani przez poszczególne podmioty szkolne? Czy mamy jakiś wpływ na działalność szkoły? Chcąc odpowiedzieć na stawiane pytania musimy jako rada pedagogiczna, a zarazem autorzy, opracować standardy pracy naszej szkoły wraz ze wskaźnikami, zadaniami i sposobami ich monitorowania. Można powiedzieć, że tym samym wszyscy nauczyciele zaangażują się w dyskusję nad standardami i uzgodnią ich treść poprzez co wytyczą sobie cele do których realizacji będą dążyć. Jeżeli nam się uda odpowiedzieć w sposób jak najbardziej wiarygodny na postawione wyżej pytania, czy i jak udało nam się osiągnąć wytyczone cele, to będzie znaczyło, że udział w programie SUS jest dla nas bardzo wartościowy. Aby rzeczywiście uzyskiwać wiarygodne odpowiedzi musimy nauczyć się dokonywania diagnoz i mierzyć jakość pracy szkoły. Posłuży nam ona do podjęcia działań umacniających te elementy, które w naszej szkole są dobre oraz działań mających na celu usuwanie istniejących błędów. Myślę, że z chwilą gdy działalność szkoły zostanie oparta na standardach z opracowanymi wskaźnikami i narzędziami, a szkoła będzie poddawana systematycznemu mierzeniu jakości jej pracy, będzie ona mogła sprostać edukacyjnym potrzebom uczniów, wpływać i kształtować społeczność lokalną oraz nadążać za wyzwaniami współczesnego świata.
Opracowanie i realizowanie standardów pracy szkoły pomoże i ułatwi nam: · określenie wymagań wobec nauczycieli, dyrektora i innych pracowników szkoły · zdefiniowanie jawnych kryteriów ich oceniania · porównywanie wyników nauczania · zbliżenie polskiej edukacji do systemów europejskich
Należy sobie zdać sprawę, że istnieje wiele dobrych szkół, które wcale nie są takie same. Co oznacza poprawienie jakości pracy naszej szkoły i jak się przekonać o tym, że nastąpiła poprawa? Proponuje się nam, abyśmy samodzielnie opracowali standardy swojej pracy i sposób w jaki będziemy je monitorować. Oznacza to, że sami stworzylibyśmy wewnętrzny system kontroli jakości, o którego kształcie zadecydują sami nauczyciele a nie organ nadzoru zewnętrznego. Podjęcie wspólnej pracy nad stworzeniem i realizacją standardów przyczyni się również do stworzenia przyjaznego środowiska, w którym każdy z nas będzie mógł w sposób śmiały i szczery dyskutować o słabościach szkoły a także własnej pracy i zastanawiać się nad sposobami ich usunięcia. Wypracowanie standardów nie jest wcale zadaniem łatwym, chociażby dlatego, że każdy z nas ma inne pojecie dobrej szkoły i co innego uważa za priorytet. Takiej różnicy zdań nie da się uniknąć, warto jednak je ujawniać i zastanowić się w jaki sposób dążyć do rozwiązania powstałych dylematów. Dyskusja nasza zaowocuje przyjęciem własnych standardów pracy szkoły i określenie wskaźników, które pozwolą na ocenę stopnia ich realizacji. Pozwoli nam to również stwierdzić, czy zmiany w sposobie nauczania i wychowania w naszej szkole przyniosły spodziewane efekty. Wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły jest bardzo ważnym elementem procesu jej doskonalenia. Bardzo istotnym jest to, aby nauczyciele zdawali sobie sprawę, na czym w nauczaniu i wychowaniu powinni się skupić, co jest wadliwe i wymaga jak najszybszej zmiany. Standardy ukierunkowują działalność szkoły w pożądanym kie- runku, ale dopiero wtedy zaczynają być skuteczne, kiedy je się rzeczywiście realizuje.
Referat wygłoszony na radzie pedagogicznej w dn. 25.10.2000 r. przez Idalię Gałczyńską-Matuch
FOLIOGRAM NR 1 Dlaczego warto tworzyć standardy pracy szkoły?
· Precyzują cele nauczania i uświadamiają je uczniom · Zwiększają wiarygodność szkoły – pozwalają ocenić założenia pracy szkoły i jej praktykę. Szkoła, która prowadzi systematyczną samoocenę, budzi zaufanie · Tworzą warunki dla rozwoju organizacyjnego szkoły. Ocena to proces zbierania informacji zwrotnych, które pozwalają poprawić sposoby podejmowania decyzji oraz strukturę organizacyjną szkoły; a samoocena dostarcza wartościowych informacji z wewnątrz instytucji · Nauczyciele i dyrekcja uczą się, jak realistycznie określać cele swej pracy, jak mierzyć stopień ich urzeczywistnienia oraz jak modyfikować własne działania, aby szkoła stała się lepsza · Wzrasta motywacja szkolnej społeczności do wspólnej pracy – zaangażowanie nauczycieli wpływa także na uczniów, ułatwia im artykułowanie własnych uwag, dotyczących pracy szkoły zarówno w dziedzinie dydaktyki, jak i wychowania · W szkole rodzi się przyjazne środowisko, dające oparcie w procesie doskonalenia zawodowego · Ułatwiają kontakty z opinia publiczną i stanowią zaproszenie do publicznej debaty na temat przyjętego przez szkołę kierunku działań pedagogicznych oraz jakości usług edukacyjnych · Kształtują samodzielny i niezależny sposób myślenia nauczycieli, uczniów i rodziców o szkole Centrum Edukacji Obywatelskiej
FOLIOGRAM NR 2 Zasady sprawdzania poprawności formułowanych standardów Czy nasze standardy: · są istotne – ich wypełnienie istotnie sprzyja zapewnieniu jakości pracy szkoły? · pozostają w sferze naszego działania i odpowiedzialności? · realizują założone cele szkoły, są zgodne z przyjętymi w szkole zasadami i wartościami? · są realistyczne i możliwe do osiągnięcia? · są „prawdziwe” czyli możliwe do zmierzenia? · są zapisane zgodnie z wzorem (stan + wartość + czas teraźniejszy)?
· są
precyzyjne? · są zrozumiałe? Centrum Edukacji Obywatelskiej
FOLIOGRAM NR 3 Standard – co to takiego?
Standard to pożądany stan jakiegoś obszaru pracy szkoły, sytuacja w jakiej proces kształcenia i wychowania osiągnie stan oczekiwanej jakości. Stan ten powinien zostać określony przez nauczycieli danej szkoły, przy uwzględnieniu opinii uczniów i ich rodziców.
Centrum Edukacji Obywatelskiej
FOLIOGRAM NR 4 Wskaźnik – co to takiego?
Wskaźniki to zmienne charakteryzujące aktualny stan procesu, grupy lub instytucji i opisujące najważniejsze aspekty ich funkcjonowania.
|
Czytelników na stronie: |
Copyright
© Wiesław Matuch -
kontakt
Wrocław 2001 System Miłości Narodów