PROJEKT EDUKACYJNY Temat: Odkrycia, które zmieniły świat
Klasa VIa
Przeprowadziła i opracowała:
Idalia Gałczyńska-Matuch
Miękinia 05.2003
Odbiorcy projektu: uczniowie klasy VIa Szkoły Podstawowej w Miękini
Forma projektu: grupowy – podział grup wg zadań
Rodzaj projektu: projekt badawczy
Termin zakończenia projektu: V 2003 r.
Czas realizacji: 10 tygodni
Cele projektu:
· zdobywanie i popularyzacja wiedzy na temat odkryć które zmieniły świat
· poznanie „sylwetek” odkrywców
· dostrzeganie korzyści i zmian (pozytywnych i negatywnych) wynikających z
zastosowania w naszym życiu nowych odkryć
· zapoznanie z:
a/pojęciami związanymi z odkryciami np.: bisocjacja, asocjacja
b/Ustawą Wenecką z 1474 r.
· kształcenie umiejętności:
a/ poszukiwania różnych źródeł informacji
b/ czytania ze zrozumieniem i analizowania różnych źródeł informacji
c/ estetycznego wykonywania podjętych działań
· wyrabianie odpowiedzialności za sumienne i terminowe wykonanie zadania
· kształtowanie umiejętności pracy w grupie
Treści realizowane:
· Podróże dookoła świata
· Rola Mikołaja Kopernika w poznawaniu Ziemi
· Karol Darwin też poznawał świat
· Rozwój medycyny
· Wkład Polaków w poznawanie świata
· Jak zmieniały się sposoby pozyskiwania energii?
Bibliografia:
Okraszewski K. i in.: „Porządek i przygoda” cz. 2, 1997, WSiP, Warszawa wyd. 3
Centrum Edukacji Obywatelskiej – „Ankieta dla ucznia”
Harmonogram pracy grupy uczniów na projektem
1. Wybiera lidera grupy:
· jego zadaniem będzie:
a/ kierowanie pracą grupy
b/ czuwanie, aby były przestrzegane zasady pracy w grupie
c/ prezentacja zebranych i wypracowanych przez grupę materiałów
2. Zbiera i gromadzi informacje dotyczące wybranego odkrywcy
3. Dokonuje analizy i selekcji zgromadzonego materiału
4. Zestawia bibliografię
5. Opracowuje broszurę w której powinny się znaleźć:
· informacje dotyczące życia danego odkrywcy
· ciekawostki
· opis odkryć
· wykazanie znaczenia (pozytywnego i negatywnego) poszczególnych odkryć dla
rozwoju cywilizacyjnego
· przedstawienie hipotez (o ile takie były lub są), które dane odkrycie
tłumaczyły w inny sposób
· zdjęcia, schematy
· umiejscowienie odkryć na osi czasu
6. Opracowuje krzyżówkę
7. Przedstawia efekty swojej pracy na forum klasy
Nr grupy
Nazwiska i imiona
Wylosowany odkrywca
1
Jaworek Kalina M. Tomasz
K. Paweł
Leonardo da Vinci
2
S. Joanna G. Łukasz
K. Andrzej
Ignacy Łukasiewicz
3
S. Anna K. Małgorzata
S. Marta
N. Dawid
Maria Skłodowska-Curie
4
M. Joanna K. Grzegorz
M. Dawid
S. Marcin
Krzysztof Kolumb
5
R. Joanna B. Agnieszka
P. Marta
Marco Polo
6
G. Mateusz P. Dominika
F. Bartłomiej
Karol Darwin
7
K. Kamila B. Wioletta
K. Agnieszka
Albert Einstein
8
G. Anna M. Angelika
S. Kamil
Mikołaj Kopernik
Kryteria oceniania pracy zespołów przy realizacji projektu
oryginalność i pomysłowość
umiejętność analizy zebranego materiału, dobór
wiadomości potrzebnych do opracowania broszury
poprawność rzeczowa, językowa
estetyka wykonania
czytelność
zaangażowanie wszystkich uczestników grupy w pracę
(ocena na podstawie prezentacji zebranego materiału i obserwacji
nauczyciela)
Zajęcia w klasie:
· praca indywidualna:
a/ zapoznanie się z instrukcją przydzielonego zadania – „Zróbmy to razem”
(Załącznik Nr 1)
b/ zaprojektowanie prostego motywu graficznego na kartce
· praca grupowa:
a/ podział na 5-cio lub 6-cio osobowe grupy
b/ przedstawienie sobie nawzajem motywów graficznych
c/ wykonanie wspólnego rysunku złożonego ze wszystkich motywów indywidualnych.
Rysunki mogą być powtarzane w różnej kolejności, wielkości i kolorze
d/ wywieszenie gotowych prac
e/ uzasadnienie wyboru motywu oraz skojarzenia wywołane wspólną pracą
· zapoznanie uczniów:
a/ z Ustawą Wenecką (Załącznik Nr 2)
b/ pojęciami związanymi z dokonywanymi odkryciami np.: asocjacja, bisocjacja
(Załącznik Nr 3)
· rozdanie materiałów – „Przykłady wynalazków i odkryć” (Załącznik Nr 4)
· ewaluacja – ankieta dla uczniów (Załącznik Nr 5)
Podsumowanie:
Uczniowie zbierali i opracowywali materiały zgodnie z przyjętymi zasadami i
harmonogramem. Powstały albumy zawierające zebrany i zanalizowany materiał,
zdjęcia, schematy, osie czasu, krzyżówki. Uczniowie prezentowali swoje prace na
forum klasy. Każda grupa dokonała samooceny swojego wkładu w realizację
projektu. Na końcową ocenę złożyła się: ocena pracy w grupie, ocena z projektu i
sposobu jego prezentacji. Końcowa ocena została uzgodniona z uczniami z
poszczególnych grup, nauczycielem i pozostałą częścią klasy.
W dalszym etapie realizacji projektu uczniowie indywidualnie zaprojektowali
motywy graficzne a następnie w grupach wykonali wspólne projekty graficzne.
Zostały uczniom rozdane materiały dydaktyczne, zostali zapoznani z odkryciami
dokonanymi na przestrzeni dziejów, Ustawą Wenecką oraz z pojęciami: bisocjacja i
asocjacja. Na zakończenie realizacji projektu uczniowie wypełnili anonimową
ankietę ewaluacyjną. Wyniki zostały zestawione i załączone do niniejszego opisu.
ANKIETA DLA UCZNIA
Jak Ci się podobały dzisiejsze zajęcia?
W każdym punkcie zaznacz jedno z wymienionych zdań:
Pewność siebie:
- byłem z siebie zadowolony - 14
- czułem się dość pewnie i bezpiecznie - 7
- nie potrafię tego ocenić - 4
- nie czułem się zbyt pewnie - 1
- czułem, że jestem do niczego, zły lub głupi
Zaangażowanie:
- cały czas czułem się pełen energii i zajęty - 11
- przez większą część czasu czułem się pełen energii i zajęty - 6
- nie potrafię tego ocenić - 4
- nie wkładałem zbyt wiele energii w pracę - 5
- czułem się bezsilny i ospały albo niespokojny i napięty
Samodzielność:
- wiele razy decydowałem o sobie i czułem się odpowiedzialny za swój wybór - 12
- czasem decydowałem o sobie i czułem się trochę odpowiedzialny - 7
- nie potrafię tego ocenić - 2
- dałem się prowadzić innym osobom, nie wkładałem w uczestniczenie w lekcji zbyt
wiele własnej woli - 4
- cały czas czułem się kontrolowany i sterowany. Wcale nie miałem poczucia
odpowiedzialności za to co robię - 1
Współpraca:
- czułem, że należę do grupy, że jestem w pełni akceptowany -13
- czuję się w naszej klasie raczej dobrze - 11
- nie potrafię tego ocenić - 2
- nie czuję się w pełni akceptowany przez kolegów i koleżanki
- czuję się odrzucony przez grupę
Świadomość uczenia się:
- przez cały czas lekcji uważałem i reagowałem przytomnie - 6
- przez większą część czasu uważałem i reagowałem przytomnie - 17
- nie potrafię tego ocenić - 1
- często czułem znudzenie i nie brałem udziału w zajęciach - 2
- nie uważałem i większość czasu się nudziłem
ZAŁĄCZNIK NR 1
Ćwiczenie: Zróbmy to razem
Praca indywidualna - zaprojektuj prosty motyw graficzny i przedstaw go na
niewielkiej kartce. Może to być coś, co szczególnie lubisz lub masz zwyczaj
rysować, a może coś, co akurat przyjdzie Ci do głowy.
Praca grupowa - dobierzcie się w pięcio- lub sześcioosobowe grupy, usiądźcie w
odosobnionych miejscach i przedstawcie sobie nawzajem wcześniej przygotowane
motywy graficzne. Zadaniem każdej grupy jest wykonanie wspólnego rysunku
złożonego ze wszystkich motywów indywidualnych. Rysunki te mogą być powtarzane
wielokrotnie, w dowolnej kolejności, wielkości i kolorze. Chodzi o to, by
wykorzystując tak wie% różnych skojarzeń plastycznych, stworzyć interesującą,
spójną całość. Gotowe już wspólne obrazy zawieście w widocznym miejscu, po czym
niech każdy z Was uzasadni taki, a nie inny wybór motywu oraz opowie o
skojarzeniach wywołanych wspólną prac.
ZAŁĄCZNIK NR 2
Ustawa Wenecka do dziś aktualna
Pierwszym prawnym aktem ochrony prawa twórcy do jego dzieła była ustawa wydana w
Wenecji w 1474 roku. Jak na owe czasy, było to duże osiągnięcie myśli
prawniczej, gdyż podstawowe zasady systemu ochrony, zapisane wówczas,
funkcjonują do dziś.
A oto treść Ustawy Weneckiej:
W tym mieście znajdują się i dzięki jego wielkości i dobrotliwości czasem do
niego przybywają ludzie z różnych miast z najbardziej bystrymi mózgami, zdolni
do wynajdywania i tworzenia różnych rodzajów wymyślnych urządzeń. A gdyby
zagwarantowano, że inni, którzy zobaczą wynalezione przez tamtych dzieła i
urządzenia, nie mogliby wykonywać tych dziel i urządzeń i tym sposobem pozbawić
ich zaszczytu, wówczas ludzie tego rodzaju wytężaliby swe umysły wynaleźliby i
wykonali rzeczy, które przyniosłyby niemały pożytek naszemu Państwu. Dlatego z
mocy urzędowej tego Zgromadzenia powzięta zostaje decyzja, że każda osoba, która
w tym mieście urzeczywistni jakiś nowy i twórczy pomysł, dotyczący urządzenia,
które nie było dotychczas wykonywane w naszym Państwie, powinna o tym zawiadomić
urząd publiczny, jak tylko urządzenie to zostanie doprowadzone do doskonałości,
a także będzie mogło być użytkowane i wytwarzane.
Bez zgody i zezwolenia twórcy jest wszystkim innym zakazane na okres 10 lat
wytwarzanie w którymkolwiek okręgu i mieście tego kraju jakichkolwiek innych
urządzeń o tej samej lub podobnej (do zgłoszonej) postaci.
Gdyby, mimo to, ktoś je wytwarzał, wolno będzie wyżej wymienionemu twórcy i
wynalazcy zawezwać go przed którykolwiek urząd tego miasta, który to urząd
zasądzi naruszającego na zapłacenie sumy 100 dukatów i orzeknie natychmiastowe
zniszczenie urządzenia.
Naszemu rządowi jednak wolno przejąć i używać stosownie do jego potrzeb
którykolwiek z wymienionych wyżej wynalazków i urządzeń, jednak pod warunkiem,
że nikt inny nie będzie ich wytwarzał, tylko twórca.
ZAŁĄCZNIK NR 3
Asocjacja – obrazuje nasze wiadomości. Poszukując rozwiązania problemu
najczęściej odwołujemy się do posiadanych wiadomości. Takie proste kojarzenie A.
Koestler określił jako asocjację (łacińskie associatio – znaczy połączenie). Nie
one jednak przyczyniają się do powstania wielkich odkryć i wynalazków
Bisocjacja – pomysły twórczych rozwiązań powstają najczęściej na drodze
bisocjacji, tzn. kojarzenia wiadomości z dwu różnych dziedzin (bo człon bi, od
łacińskiego bis – dwa razy, oznacza dwoistość, podwojenie). Twórcze rozwiązanie
problemu artystycznego może polegać na zastosowaniu pomysłu z dziedziny
techniki, co zresztą miało już niejednokrotnie miejsce w historii sztuki – np.
różne rodzaje technik graficznych, muzyka, rzeźba kinetyczna (ruchoma), czy –
podajemy ten przykład z lekkim westchnieniem dezaprobaty – muzyka techno.
Tak więc istotę aktu twórczego stanowi łączenie ze sobą oddzielnych dziedzin
doświadczeń i powstanie trzeciej, nowej jakości. Tak się stało, na przykład, w
przypadku Johanna Gutenberga, który skojarzył zasadę działania prasy do
wyciskania winogron z zasadą działania pieczęci i wynalazł druk. Efektem
podobnie odkrywczego aktu bisocjacji stał się parowóz, łączący w sobie wóz
drabiniasty i działanie kotła parowego.
Skutkiem bisocjacji jest również płyta kompaktowa, rower górski oraz szampon i
odżywka w jednym.
ZAŁĄCZNIK NR 4
ANKIETA DLA UCZNIA
Jak Ci się podobały dzisiejsze zajęcia?
W każdym punkcie zaznacz jedno z wymienionych zdań:
Pewność siebie:
- byłem z siebie zadowolony
- czułem się dość pewnie i bezpiecznie
- nie potrafię tego ocenić
- nie czułem się zbyt pewnie
- czułem, że jestem do niczego, zły lub głupi
Zaangażowanie:
- cały czas czułem się pełen energii i zajęty
- przez większą część czasu czułem się pełen energii i zajęty
- nie potrafię tego ocenić
- nie wkładałem zbyt wiele energii w pracę
- czułem się bezsilny i ospały albo niespokojny i napięty
Samodzielność:
- wiele razy decydowałem o sobie i czułem się odpowiedzialny za swój wybór
- czasem decydowałem o sobie i czułem się trochę odpowiedzialny
- nie potrafię tego ocenić
- dałem się prowadzić innym osobom, nie wkładałem w uczestniczenie w lekcji zbyt
wiele własnej woli
- cały czas czułem się kontrolowany i sterowany. Wcale nie miałem poczucia
odpowiedzialności za to co robię
Współpraca:
- czułem, że należę do grupy, że jestem w pełni akceptowany
- czuję się w naszej klasie raczej dobrze
- nie potrafię tego ocenić
- nie czuję się w pełni akceptowany przez kolegów i koleżanki
- czuję się odrzucony przez grupę
Świadomość uczenia się:
- przez cały czas lekcji uważałem i reagowałem przytomnie
- przez większą część czasu uważałem i reagowałem przytomnie
- nie potrafię tego ocenić
- często czułem znudzenie i nie brałem udziału w zajęciach
- nie uważałem i większość czasu się nudziłem