Strona główna SMN

mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany




Komputer w zarządzaniu
Nowe w szkole
Szkoła która się uczy
Jak Szkoła może zachęcać...
Dlaczego dzieci się poddają
Patriotyzm naszych czasów
Scenariusz rady pedagog
Klimaty Ziemi - projekt
Odkrycia, które zmieniły świat
Budowa owadów
Dzień Ziemi
Klimaty
Ekodziady
Odkrycia
Ziemia mój dom
Niepodległość
Socjometria
Socjologia
Świadomość

Edukacja - linki

Centrum Edukacji
Ministerstwo Edukacji
Gazeta Szkolna
Głos Nauczycielski
Akty Prawne
Eduseek
ZNP

 

SM

Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa
ul. Szkolna 2
55-330 Miękinia

 

KLASA SZKOLNA

BADANIA SOCJOMETRYCZNE i SOCJOLOGICZNE
KLASA IVc
SZKOŁA PODSTAWOWA w MIĘKINI

 

Miękinia 2000 r.

I. BADANIE SOCJOMETRYCZNE
W grupie złożonej z 24 uczniów (15 dziewcząt i 9 chłopców) klasy IV-tej Szkoły Podstawowej w Miękini, przeprowadziłam przy pomocy specjalnie skonstruowanej ankiety (załącznik Nr 1), test socjometryczny. W teście tym uczniowie mieli dokonać dwóch wyborów osób z którymi chcieliby zamieszkać w pokoju będąc na „Zielonej szkole”.
Po zebraniu odpowiedzi dokonałam zestawienia w tabeli socjometrycznej danych z pierwszego i drugiego wyboru (załącznik Nr 2). Wybory, które uczniowie dokonywali były wyborami pozytywnymi.
Na podstawie zestawienia tabelarycznego wykreśliłam socjogramy kołowe: dla pierwszego wyboru (załącznik Nr 3), dla drugiego wyboru (załącznik Nr 4) oraz wszystkich wyborów razem (załącznik Nr 5).
Analizując socjogram kołowy pierwszego wyboru stwierdziłam, że klasa jest po-dzielona na 6 odrębnych grup. W grupie najliczniejszej (7 osób) znajduje się 1 chłopiec i 6 dziewcząt. W dwóch grupach (po 3 osoby) znajdują się same dziewczynki, a w jednej grupie (4 osobowej) są sami chłopcy. W pozostałych dwóch grupach znajdują się dziewczęta i chłopcy.
Najwięcej wyborów (3) uzyskała uczennica Agnieszka M. (Nr 15). 6 osób uzyskało po 2 wybory, 9 osób po 1 wyborze a pozostałych 8 osób nie uzyskało żadnego wyboru.
Dokonując analizy socjogramu kołowego drugiego wyboru stwierdziłam istnienie 6 grup z tym, że dwie grupy składają się z 5 osób. Jedna z samych chłopców, druga z samych dziewczynek. Obie te grupy są połączone wyborem ucznia Tomasza B. (Nr 3) z uczennicą Sylwią M. (Nr 16). Największa grupa liczy 6 dziewcząt. Najmniejsze są dwie grupy 2 osobowe. Największą liczbę wyborów (4) uzyskała uczennica Katarzyna Ch. (Nr 4).
Dopiero przy analizie socjogramu kołowego zawierającego wszystkie wybory uzyskałam obraz podziału na grupy w tej klasie oraz ilość wyborów poszczególnych uczniów. Można wyróżnić 4 grupy, jednak powiązanych ze sobą przez poszczególne wybory. Najliczniejsza grupa liczy 11 dziewcząt, druga liczy 6 chłopców, a w skład pozostałych wchodzą dziewczęta i chłopcy (3 i 4 osoby).
Najwięcej wyborów (6) uzyskała Agnieszka M. (Nr 15). Następnie po 4 wybory uzyskali: Katarzyna Ch. (Nr 4) i Sylwia M. (Nr 16). Z chłopców najwięcej wyborów (3) uzyskał Aleksander Z. (Nr 24). Po 2 wybory uzyskało 10 uczniów.
Uczniowie wypełniając ankietę dokonali dwóch pozytywnych wyborów. Trzeci wybór negatywny dopiero uzyskałam przy wykonaniu tabeli, a najlepiej zostało to uwidocznione przy wykreśleniu socjogramu kołowego wszystkich wyborów. Dwie dziewczynki: Anna K. (Nr 13) i Magdalena N. (Nr 17) nie uzyskało żadnego wyboru. Można z tego wyciągnąć wniosek, że nie są zintegrowane ze społecznością klasową. W przypadku Ani K. może to być spowodowane tym, że jest ona po przebyciu porażenia mózgowego i nie jest tak sprawna psychicznie i fizycznie jak reszta uczniów. W przypadku Magdy, trudno mi dzielić odpowiedzi, ponieważ w kontaktach z klasą nie zauważyłam, aby była przez społeczność klasową odrzucana.
Sądzę, że na podział i ilość poszczególnych grup miał duży wpływ stosunek ilościowy dziewcząt i chłopców w klasie oraz wiek uczniów (11 lat). Relacje między dziewczętami i chłopcami w tym wieku są inne niż nastąpią w latach późniejszych.

II. BADANIE SOCJOLOGICZNE
Na tej samej grupie uczniów przeprowadziłam badania socjologiczne. Na kartkach na których były zaznaczone kolory poprosiłam uczniów aby określili, jakie uczucia wyzwalają w nich poszczególne barwy. Następnie poprosiłam, aby każdy namalował kwiatek, który będzie wyrażał ich osobę i dokonał uzasadnienia swojego wyboru.
Jeśli chodził o namalowanie kwiatka, nie było z tym problemów. Trudności zaczęły się w momencie, jak mieli określić w jaki sposób dany kwiat wyraża ich osobę a barwy uczucia. Sadzę, że trudności te są związane z wiekiem uczniów (11) lat. W wieku tym uczniowie mają trudności z wyrażaniem swoich uczuć, myśleniem abstrakcyjnym, itp. Niemniej, na podstawie zebranego materiału postarałam się dokonać pewnej analizy.
Analizując namalowane kwiaty i podaną charakterystykę, uwzględniłam również określenia użyte przez danego ucznia przy poszczególnych barwach.
Dziewięciu uczniów namalowało – tulipana, pięciu – stokrotkę, troje - słonecznik, dwoje - różę oraz dwoje innego kwiatka. Z tym, że dwoje uczniów namalowało kwiatka tylko ołówkiem (różę i słonecznik) a dwie osoby namalowały stokrotkę w różnych barwach.
Barwy jakie zostały użyte to: zieleń – 19 osób, czerwień – 8 osób, żółty – 7 osób, biel i czarny – 6 osób, niebieski i fiolet – 3 osoby oraz pomarańczowy i brąz – 1 osoba.

Poszczególne kolory kojarzą się uczniom z:
Zieleń - świeżą trawą, lasem, choinką, porządkiem, ciepłem, dobrem, letnią mgiełką, miłością, uspokojeniem, radością, przyjaźnią, słońcem, kwiatami, usypianiem, na-dzieją, życiem, ale także z : żabami, złością, nieprzyjemnością i nudą
Czerwień - miłością, spokojem, wiosną, porządkiem, radością, kolorowymi liśćmi, ciepłem, dobrem, rozżarzonym Słońcem, uspokojeniem, sprawiedliwością, wesołością, wolnością, swobodą, jesienią, ale także ze: złością, walką, nieprzyjemnością, niepokojem, przegrzaniem, krwią, śmiercią, agresywnością, niecierpliwością, piekłem, nienawiścią, smutkiem, żalem, krwawiącym sercem, zdradą, ogniem, kłótnią i wypadkiem.
Żółty - latem i Słońcem.
Niebieski – spokojem, radością, miłością, dobrem, ciepłem, czystością, wrażliwością, zdrowiem, przyjemnością, młodością, niebem, rzeką, codziennym życiem oraz spodniami.
Fiolet – fiołkami, lekkością, delikatnością, czystością, obojętnością, odwagą, miłością, kwiatami oraz smutkiem, żalem, nieporządkiem, bólem, złem, przygnębieniem, złością, niepewnością i zimnem.
Biel – radością, czystością, spokojem, śniegiem, nadzieją, wiatrem, świeżością, ścianami, codziennym życiem, miłością, powietrzem, uczuciem i bałwankiem.
Czerń – smutkiem, złością, zazdrością, niepokojem, nieczystością, strachem, żalem, żałobą, złem, zdradą, mrokiem, nocą, obojętnością oraz kamieniami i dymem.

Tylko biel i czerń są określone jednoznacznymi uczuciami. Biel jako coś dobrego a czerń jako barwa wyrażająca zło i stan niepokoju. Dlatego moją uwagę zwróciły dwa rysunki wykonane tylko ołówkiem. Jeden to słonecznik Anny K. (Nr 13) a drugi to róża Magdaleny N. (Nr17). Nasuwa się spostrzeżenie, że są to te same dziewczynki, które nie uzyskały w badaniu socjometrycznym żadnego wyboru.
Również moją uwagę zwróciło to, że sporo uczniów namalowało tulipany, w tym 4 chłopców i 5 dziewcząt.


ZAŁĄCZNIK NR 1

B. Katarzyna klasa IV


Podaj dwa nazwiska osób z Twojej klasy, z którymi chciałabyś zamieszkać w pokoju będąc na „Zielonej szkole”.

Na kartce, (którą otrzymałaś) na pierwszym miejscu proszę wpisać osobę, z którą chciałabyś najbardziej być w jednym pokoju, zaś na drugim miejscu - osobę, na której zależy Ci trochę mniej.

Każdy wybiera indywidualnie, bez naradzania się z innymi osobami.


1. ______________________________________________________

2. ______________________________________________________

czerwony

fioletowy

beżowy

niebieski

zielony

granatowy

czarny

biały

Określ uczucia, jakie pojawiają się u ciebie w związku z określonymi barwami

Namaluj kwiat, który Ciebie wyraża.

 
 

Czytaj archiwum artykułów SMN 1... 2... 3...  

Czytelników na stronie:  

                                            Copyright © Wiesław Matuch - kontakt   Wrocław 2001 System Miłości Narodów