Strona główna SMN

mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany




Komputer w zarządzaniu
Nowe w szkole
Szkoła która się uczy
Jak Szkoła może zachęcać...
Dlaczego dzieci się poddają
Patriotyzm naszych czasów
Scenariusz rady pedagog
Klimaty Ziemi - projekt
Odkrycia, które zmieniły świat
Budowa owadów
Dzień Ziemi
Klimaty
Ekodziady
Odkrycia
Ziemia mój dom
Niepodległość
Socjometria
Socjologia
Świadomość

Edukacja - linki

Centrum Edukacji
Ministerstwo Edukacji
Gazeta Szkolna
Głos Nauczycielski
Akty Prawne
Eduseek
ZNP

 

SM

Idalia Gałczyńska-Matuch
Szkoła Podstawowa w Miękini

Szkolne inspiracje - głos w dyskusji ....CEO
http://www.ceo.org.pl/aktualnosci/index.php

Jak szkoła może zachęcać do nauki?

W moim pojęciu, cała nasza działalność na wszystkich płaszczyznach, nie tylko szkolnych, opiera się na systemie "nagród i kar". To właśnie ten system ma największy wpływ na naszą motywację podejmowania działań, w tym uczenia się. Oczywiście, nie mam na myśli karania np. biciem lub nagradzania np. rowerem. Zawsze mamy do czynienia z przyczyną i skutkiem. Dotyczy to także uczniów.

Uczeń, który uczęszcza do szkoły wykonuje swój obowiązek - pracę. Ma w sposób systematyczny zdobywać wiadomości i umiejętności w procesie edukacyjnym. Zapłatą za jego pracę są uzyskiwane przez niego oceny. W zależności jak ta praca zostanie przez ucznia wykonana zostaje ukarany niższym stopniem lub nagrodzony wyższym. Mamy tu przyczynę i skutek, karę i nagrodę. Oczywiście nie tylko ocena jest karą lub nagrodą. Taką samą funkcję spełnia zadowolenie lub nie rodziców. Rolę taką spełnia również poziom zdobytych wiadomości i umiejętności. Uczniowie w początkowych latach nauki nie zdają sobie z tego sprawy, że braki w uczeniu się powodują narastanie coraz większych zaległości (kara) co w efekcie powoduje zniechęcenie do dalszej nauki. Bywa tak, że uzyskanie niskiej oceny powoduje mobilizację do dalszego działania, a więc poprawienia swoich wyników nauczania (nagroda), ale bywa i tak, że kara powoduje zniechęcenie do podejmowania dalszych wysiłków.

Nie uważam, aby poza systemem oceniania, który jest powszechnie używany był potrzebny jeszcze inny sposób motywowania do nauki. W procesie edukacyjnym należy uświadomić uczniom, jaki jest cel ich uczenia się. Pokazać im, że nie uczą się dla rodziców czy nauczycieli ale dla siebie. To oni sami są za siebie odpowiedzialni i od ich działań zależy to czy będą nagradzani osiągnięciem celu do którego dążą czy karani poprzez nie spełnienie swoich oczekiwań.

Nie tak dawno uczniom nauczania początkowego nie stawiano ocen tylko słoneczka, kwiatki, itp. Obecnie w wielu szkołach stosuje się system punktowy czy procentowy. Niezależnie od nazwy, nie zmienia to faktu, że jest to ocenianie (karanie i nagradzanie). Obecnie w nauczaniu zintegrowanym nie stosuje się stopni tylko ocenę opisową. Taka ocena zawiera wyczerpujące informacje o osiągnięciach danego dziecka. Wbrew oczekiwaniom i narzucanym nam opiniom, rodzice wcale nie są zadowoleni z tej formy. System oceniania przy pomocy cyfr jest dla nich bardziej zrozumiały. Również dzieci domagają się stopni za swoją pracę. Dzieci przechodzące do klasy IV-tej, nagle stykają się z innym systemem oceniania wprawdzie bardziej stresującym niż ten z jakim dotąd miały do czynienia, za to bardziej mobilizującym do podejmowania działań. Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia i ma ogromny wpływ na rozwój osobowości ludzkiej, a wręcz przyczynia się do rozwoju cywilizacyjnego.

Ocena jeżeli ma spełniać swoją funkcję powinna zawierać zachętę do podejmowania dalszych działań na rzecz rozwoju, zawierać opis tego co uczeń już potrafi, a równocześnie wskazywać na braki i możliwości ich pokonania. Wszystkie te warunki muszą być spełnione, aby motywacja do podejmowania dalszych działań wywodziła się z kompetencji już posiadanych.

Ocena pracy i umiejętności uczniów jest również bardzo ważna dla nauczyciela. Jest to wskaźnik sprawności kierowania procesem dydaktycznym uczniów. Gdy dokonujemy oceny ucznia, kształtuje się u niego przekonanie o jego możliwościach i postępach w nauce. Jeżeli z systemu oceniania korzysta się w sposób prawidłowy, to nie pojawia się potrzeba stosowania innych metod nagradzania np. poprzez prezenty.

Idalia Gałczyńska-Matuch

 
 

Czytaj archiwum artykułów SMN 1... 2... 3...  

Czytelników na stronie:  

                                            Copyright © Wiesław Matuch - kontakt   Wrocław 2001 System Miłości Narodów