Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej w Miękini na początku roku
szkolnego 2000/2001 podjęła decyzję o przystąpieniu do klubu Szkół
Uczących Się (SUS)) prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej,
we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Szkoły należące do
tego klubu i realizujące jego program mają ze sobą współpracować i
wspólnie dążyć do podniesienia jakości własnej pracy Wytypowano z grona
czterech nauczycieli: Idalię Gałczyńską-Matuch, Renatę Kowalczyk, Annę
Tarasiewicz i Marzenę Wantuch. Grupa ta wraz z dyrektorem szkoły Marią
Węglowską-Wojt wzięła udział w dwóch wyjazdowych szkoleniach dotyczących
tworzenia standardów pracy szkoły.
Dlaczego właściwie przystąpiliśmy do tego programu? Ciągle stawiamy
sobie pytania: Jaka jest nasza szkoła? Czy następuje wzrost jakości
kształcenia i wychowania uczniów? Jak jesteśmy postrzegani przez
poszczególne podmioty szkolne? Czy mamy jakiś wpływ na działalność
szkoły?
Chcąc odpowiedzieć na stawiane pytania musieliśmy jako rada
pedagogiczna, a zarazem autorzy, opracować standardy pracy naszej szkoły
wraz ze wskaźnikami, zadaniami i sposobami ich monitorowania. Można
powiedzieć, że tym samym wszyscy nauczyciele zaangażowali się w dyskusję
nad standardami i uzgodnili ich treść poprzez co wytyczyli sobie cele do
których realizacji będą dążyć. Jeżeli nam się uda odpowiedzieć w sposób
jak najbardziej wiarygodny na postawione wyżej pytania, czy i jak udało
nam się osiągnąć wytyczone cele, to będzie znaczyło, że udział w
programie SUS jest dla nas bardzo wartościowy.
Aby rzeczywiście uzyskiwać wiarygodne odpowiedzi musimy nauczyć się
dokonywania diagnoz i mierzyć jakość pracy szkoły. W tym celu dwóch
nauczycieli : Renata Kowalczyk i Grażyna Durman wzięło jak dotąd udział
w dwóch następnych szkoleniach, mających na celu wykształcenie
diagnostów. Efektem ich pracy jest przeprowadzenie koleżeńskiej diagnozy
z działalności zaprzyjaźnionej szkoły, opracowanie danych oraz
sporządzenie Raportu i zapoznanie z nim radę pedagogiczną tejże szkoły.
W naszej szkole też zostało przeprowadzone przez koleżanki z innej
szkoły mierzenie jakości pracy szkoły. W niedługim czasie zostanie
naszej radzie pedagogicznej przedstawiony Raport. Posłuży on nam do
podjęcia działań umacniających te elementy, które w naszej szkole są
dobre oraz działań mających na celu usuwanie istniejących błędów. Myślę,
że z chwilą gdy działalność szkoły zostanie oparta na standardach z
opracowanymi wskaźnikami i narzędziami, a szkoła będzie poddawana
systematycznemu mierzeniu jakości jej pracy, będzie ona mogła sprostać
edukacyjnym potrzebom uczniów, wpływać i kształtować społeczność lokalną
oraz nadążać za wyzwaniami współczesnego świata.