Strona główna SMN

mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany




Komputer w zarządzaniu
Nowe w szkole
Szkoła która się uczy
Jak Szkoła może zachęcać...
Dlaczego dzieci się poddają
Patriotyzm naszych czasów
Scenariusz rady pedagog
Klimaty Ziemi - projekt
Odkrycia, które zmieniły świat
Budowa owadów
Dzień Ziemi
Klimaty
Ekodziady
Odkrycia
Ziemia mój dom
Niepodległość
Socjometria
Socjologia
Świadomość

Edukacja - linki

Centrum Edukacji
Ministerstwo Edukacji
Gazeta Szkolna
Głos Nauczycielski
Akty Prawne
Eduseek
ZNP

 

SM

Idalia Gałczyńska-Matuch
Szkoła Podstawowa



"Szkoła, która się uczy"

Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej w Miękini na początku roku szkolnego 2000/2001 podjęła decyzję o przystąpieniu do klubu Szkół Uczących Się (SUS)) prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Szkoły należące do tego klubu i realizujące jego program mają ze sobą współpracować i wspólnie dążyć do podniesienia jakości własnej pracy Wytypowano z grona czterech nauczycieli: Idalię Gałczyńską-Matuch, Renatę Kowalczyk, Annę Tarasiewicz i Marzenę Wantuch. Grupa ta wraz z dyrektorem szkoły Marią Węglowską-Wojt wzięła udział w dwóch wyjazdowych szkoleniach dotyczących tworzenia standardów pracy szkoły.

Dlaczego właściwie przystąpiliśmy do tego programu? Ciągle stawiamy sobie pytania: Jaka jest nasza szkoła? Czy następuje wzrost jakości kształcenia i wychowania uczniów? Jak jesteśmy postrzegani przez poszczególne podmioty szkolne? Czy mamy jakiś wpływ na działalność szkoły?

Chcąc odpowiedzieć na stawiane pytania musieliśmy jako rada pedagogiczna, a zarazem autorzy, opracować standardy pracy naszej szkoły wraz ze wskaźnikami, zadaniami i sposobami ich monitorowania. Można powiedzieć, że tym samym wszyscy nauczyciele zaangażowali się w dyskusję nad standardami i uzgodnili ich treść poprzez co wytyczyli sobie cele do których realizacji będą dążyć. Jeżeli nam się uda odpowiedzieć w sposób jak najbardziej wiarygodny na postawione wyżej pytania, czy i jak udało nam się osiągnąć wytyczone cele, to będzie znaczyło, że udział w programie SUS jest dla nas bardzo wartościowy.

Aby rzeczywiście uzyskiwać wiarygodne odpowiedzi musimy nauczyć się dokonywania diagnoz i mierzyć jakość pracy szkoły. W tym celu dwóch nauczycieli : Renata Kowalczyk i Grażyna Durman wzięło jak dotąd udział w dwóch następnych szkoleniach, mających na celu wykształcenie diagnostów. Efektem ich pracy jest przeprowadzenie koleżeńskiej diagnozy z działalności zaprzyjaźnionej szkoły, opracowanie danych oraz sporządzenie Raportu i zapoznanie z nim radę pedagogiczną tejże szkoły.

W naszej szkole też zostało przeprowadzone przez koleżanki z innej szkoły mierzenie jakości pracy szkoły. W niedługim czasie zostanie naszej radzie pedagogicznej przedstawiony Raport. Posłuży on nam do podjęcia działań umacniających te elementy, które w naszej szkole są dobre oraz działań mających na celu usuwanie istniejących błędów. Myślę, że z chwilą gdy działalność szkoły zostanie oparta na standardach z opracowanymi wskaźnikami i narzędziami, a szkoła będzie poddawana systematycznemu mierzeniu jakości jej pracy, będzie ona mogła sprostać edukacyjnym potrzebom uczniów, wpływać i kształtować społeczność lokalną oraz nadążać za wyzwaniami współczesnego świata.

Idalia Gałczyńska-Matuch

 
 

Czytaj archiwum artykułów SMN 1... 2... 3...  

Czytelników na stronie:  

                                            Copyright © Wiesław Matuch - kontakt   Wrocław 2001 System Miłości Narodów