Strona główna SMN

mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany




Komputer w zarządzaniu
Nowe w szkole
Szkoła która się uczy
Jak Szkoła może zachęcać...
Dlaczego dzieci się poddają
Patriotyzm naszych czasów
Scenariusz rady pedagog
Klimaty Ziemi - projekt
Odkrycia, które zmieniły świat
Budowa owadów
Dzień Ziemi
Klimaty
Ekodziady
Odkrycia
Ziemia mój dom
Niepodległość
Socjometria
Socjologia
Świadomość

Edukacja - linki

Centrum Edukacji
Ministerstwo Edukacji
Gazeta Szkolna
Głos Nauczycielski
Akty Prawne
Eduseek
ZNP

 

SM

Idalia Gałczyńska-Matuch
Szkoła Podstawowa w Miękini

Szkolne inspiracje - głos w dyskusji ....CEO
http://www.ceo.org.pl/aktualnosci/index.php



Dlaczego dzieci się poddają?

"Jacy nauczyciele - różni czy tacy sami?"

Odnosząc się do artykułu Edwarda Millera pt. "Dlaczego dzieci się poddają" uważam, że nie da się jednoznacznie ustalić przyczyn zjawiska narastającego u uczniów zniechęcenia do nauki. Najbardziej staje się to dostrzegalne w momencie, przejścia uczniów do klasy IV-tej. Dotychczas nie otrzymywały stopni oraz znajdowały się pod opieką jednego nauczyciela. W klasie czwartej od razu stykają się z ocenianiem oraz różnymi nauczycielami. Wprawdzie jest opracowany Wewnątrz Szkolny System Oceniania na bazie którego zostały opracowane Przedmiotowe Systemy Oceniania oraz standardy, co ujednolica wymagania na poszczególne stopnie z różnych przedmiotów, to jednak każdy nauczyciel jest inny. Uważam, że na całe szczęście. Trudno sobie wyobrazić nauczycieli jako wierne kopie. Można by to osiągnąć poprzez zastąpienie nauczycieli komputerami. Ale co wówczas zrobić z uczniami, którzy też są różni. I znowu byłby problem. Jedni by lubili komputer inni nie.

Świat w którym przyszło nam żyć jest ogromnie zróżnicowany i to nie bez powodu. Każdy z nas ma w nim swoje miejsce. Takim środowiskiem jest również szkoła. Jednym się podoba to co się dzieje w szkole i uczestniczą aktywnie w jej życiu. Inni znowu wszystko ganią widząc przyczynę niepowodzeń u innych, a nie u siebie. Takie zachowania dość ostro występują u uczniów.

Ja uczę przyrody. Część uczniów osiąga bardzo wysokie wyniki, inni dobre, część uczy się na ocenę dostateczną a część nic nie robi. Przecież uczy ich ten sam nauczyciel. Stawia się im takie same wymagania. Znają system oceniania. Na każdej lekcji jest podawany cel zajęć i maksymalnie szybko otrzymują oceny (na tej samej lekcji lub zaraz na następnej). Nie stosuję innego systemu nagradzania za ich pracę. Natomiast bardzo często im tłumaczę, że to oni muszą zdecydować co chcą osiągnąć w życiu i uświadamiam im, że cały czas budują swoją własną przyszłość. Nauczyciel jaki by nie był odejdzie z ich życia, ale oni sami ze sobą zostaną.

Nie sądzę również, aby ocenianie przez innego nauczyciela moich uczniów było rozwiązaniem problemu zniechęcenia do nauki. Taki nauczyciel nie zna tak dokładnie ucznia jak ja, nie potrafiłby ocenić wkładu ucznia w wykonanie danego zadania w porównaniu z jego możliwościami. Natomiast testy i sprawdziany są tak opracowane wraz z punktacją, ze uczeń sam potrafi policzyć punkty i określić ocenę jaką otrzyma. Jeżeli uczeń chce poprawić ocenę to ma do tego prawo. Jest to jego własna decyzja.

Pracujemy działami. Podczas jego realizacji uczniowie otrzymują zagadnienia z całości działu, aby dokładnie wiedzieli co się od nich będzie wymagać oraz mają czas na wykonanie zadań. Z chwilą zakończenia działu uczniowie są rozliczani z wykonania poszczególnych zadań oraz mają sprawdzian.

Przyczyn można się doszukiwać w różnych sferach życia dziecka. Może to być trudny okres dojrzewania, warunki materialne jak i psychiczne panujące w domu. Część rodziców nie przykłada takiej uwagi do nauki dziecka w nauczaniu początkowym. Ich wymagania wzrastają w miarę jak dziecko przechodzi do klasy programowo wyższej. Dziecko nie zawsze może sprostać tym wymaganiom, co często prowadzi do różnych tragedii. Myślę, że to nie tylko nauczyciele mają się zastanawiać jak zachęcić uczniów do nauki, ale należałoby podjąć ścisłą współpracę z rodzicami w tej sprawie i sprawić aby oni tego chcieli.

Idalia Gałczyńska-Matuch

 
 

Czytaj archiwum artykułów SMN 1... 2... 3...  

Czytelników na stronie:  

                                            Copyright © Wiesław Matuch - kontakt   Wrocław 2001 System Miłości Narodów