|
|
mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany
Edukacja - linki |
KONSPEKTzajęć na 2 godzinach wychowawczych 15 listopada 2002 r.
Temat: Patriotyzm naszych czasów
Na podstawie
materiału
Miękinia 15.11.2002 r. Cele: - umieć zdefiniować pojęcie „patriotyzm” Materiały dydaktyczne: Metody: Czas trwania zajęć: 90 minut Pojęcia i terminy: Przebieg zajęć:
5. Podział uczniów na dwuosobowe grupy:
6. Porównanie definicji wszystkich grup:
- podkreśla jak trudno
zdefiniować pojęcie patriotyzmu 7. Podział uczniów na trzy grupy:
- odpowiada na postawione pytania pod każdym z tych tekstów)
8. Dyskusja ogólnoklasowa:
9. Nauczyciel podkreśla, że:
10. Nauczyciel rozdaje do przeczytania tekst (Załącznik Nr 5) 11. Uczniowie po przeczytaniu powinni odpowiedzieć na następujące pytania:
12. Każda grupa prezentuje swoje odpowiedzi
Zadanie domowe: 13. Nauczyciel prosi aby każdy uczeń razem ze swoją rodziną wybrał sobie współczesnego bohatera, którego można nazwać współczesnym patriotą:
14. Dyskusja:
- po przeanalizowaniu cech wybranych przez siebie bohaterów (Załącznik Nr 2)
- przykładowe wypowiedzi uczniów klasy VIb - po zapoznaniu się z materiałami (Załączniki Nr 2, 3, 4)
a/ z całych sił broni Ojczyzny b/ zachowuje się jak prawdziwy Polak c/ zachowuje polskość we wszelkiej postaci ludzkiej, materialnej i kulturalnej d/ nie wstydzi się, ze jest innej narodowości e/ doprowadza do odbudowy państwa f/ broni swoich rodaków”
Załącznik Nr 1
Załącznik Nr 2 Józef Piłsudski "Jak stałem się socjalistą" Nazwałem siebie
socjalistą w r. 1884. Mówię - nazwałem, bo nie oznaczało to wcale nabycia
niezłomnych i utrwalonych przekonań o słuszności idei socjalistycznych. Byłem
wówczas w gimnazjum wileńskim i należałem do kółka "Spójnia", zawiązanego kilka
lat przed tym, i razem ze swymi kolegami uległem modzie socjalistycznej, którą
nam przywieźli starsi koledzy, studenci uniwersytetu petersburskiego. Otwarcie
wyznaję, że była to moda, bo inaczej trudno mi nazwać ówczesną epidemię
socjalizmu, która ogarnęła umysły młodzieży, rewolucyjnie czy tylko opozycyjnie
usposobionej. (...) Matka, nieprzejednana patriotka, nie starała się nawet
ukrywać przed nami bólu i zawodów z powodu upadku powstania ( tj. styczniowego),
owszem, wychowywała nas, robiąc właśnie nacisk na konieczność dalszej walki z
wrogiem ojczyzny. Od najwcześniejszego dzieciństwa zaznajamiano nas z utworami
naszych wieszczów, ze specjalnym uwzględnieniem utworów zakazanych, uczono
historii polskiej, kupowano książki wyłącznie polskie. 1. Co autor rozumie pod pojęciem patriotyzm? Załącznik Nr 3
Roman Dmowski "Myśli nowoczesnego Polaka" Ostatnia walka o wolność,
będąca właściwie tylko negacją niewoli w przeciętnych swoich przedstawicielach,
skończyła się klęską. Po niej zapanowała negacja walki, więc negacja negacji,
wspierająca się hasłami pracy ekonomicznej itp., nie mającymi nic wspólnego z
szerszą myślą narodową. Ale naród współczesny, zwłaszcza zaś naród podlegający
tak szybkiej, jak nasz, przeróbce wewnętrznej, nie może długo żyć bez aspiracji,
bez myśli przewodniej przyświecającej wszystkim jego pracom i walkom, bo warunki
polityczne musiały znów się odezwać, gromadząc koło siebie narastające nowe,
lepsze siły ... Hasła te z początku były znów tylko negacją ucisku i niewoli:
łączyło się z nimi wprawdzie nawoływanie do pracy wśród ludu, ale pracę tę bądź
pojmowano wyłącznie jako przygotowanie armii do walki o niepodległość, bądź też
traktowano ją bez związku ze sprawą narodową, idąc niewolniczo za hasłami
kosmopolitycznego socjalizmu, przynoszonymi z zewnątrz.
1. Co autor
rozumie pod pojęciem patriotyzm? Załącznik Nr 4„Kodeks moralności obywatelskiej czyli 10 przykazań walki cywilnej” „Biuletyn Informacyjny" z 7 V 1942, Nr 18 1. Polska walczy z wrogiem nie tylko poza granicami Kraju, ale na swoich obecnie okupowanych ziemiach. 2. Do chwili rozpoczęcia rozprawy zbrojnej - wyrazem wojny na ziemiach polskich jest walka cywilna. 3. Udział w walce cywilnej jest obowiązkiem każdego obywatela polskiego. 4. Podstawowym nakazem i obowiązkiem jest poszanowanie prawowitych władz polskich na emigracji oraz posłuch wobec zarządzeń czynników miarodajnych w Kraju. 5. Nakazem walki cywilnej w stosunku do okupanta jest bojkot jego zarządzeń i wezwań, utrudnianie mu wszelkiej akcji - w granicach nakreślonych mu przez kierownictwo życia polskiego, oraz absolutny bojkot w stosunkach handlowych, kulturalnych i towarzyskich. 6. Obowiązuje konieczność solidarności społeczeństwa, wspieranie bliźniego Polaka wszędzie, gdzie grozi mu zguba lub nędza. 7. Utrzymywać należy na najwyższym poziomie poczucie honoru narodowego i zgodnie z tym honorem postępować. 8. Należy przeciwdziałać w spotykanych wypadkach odstępstwa Polaka od obowiązujących zasad postępowania, a to drogą perswazji, napomnień, bojkotu towarzyskiego, wreszcie rejestrowania występnych faktów i przekazania ich odpowiednim czynnikom polskim. 9. Wobec odstępców i zaprzańców obowiązuje bojkot jak wobec wroga i rejestrowanie ich jako zdrajców. 10. Powinnością każdego Polaka jest troska o ocalenie i zachowanie polskości we wszelkiej postaci, a więc ludzkiej, kulturalnej i materialnej, jako sił potrzebnych do wywalczania wolności i odbudowania Ojczyzny. Polacy! Stopień podporządkowania się powyższym zasadom i nakazom będzie sprawdzianem naszej wartości obywatelskiej wobec przyszłych pokoleń. Pamiętajcie, że w dniach wolności wszyscy będziemy musieli zdać rachunek z naszego obecnego stanowiska i naszych czynów. 1. W jakich warunkach historycznych został napisany ten
tekst? Załącznik Nr 5
Ewa K. Czaczkowska "I patriota, i Europejczyk" Rzeczpospolita Nr 145 z dn. 23 czerwca 1998 r. Niewątpliwie mamy do
czynienia z kryzysem dotychczasowego modelu patriotyzmu, nieprzystającego do
obecnej sytuacji. Kilka ostatnich wieków historii Polski - zabory, powstania,
wojny narodowowyzwoleńcze - ukształtowały model patriotyzmu romantycznego, w
którym najwyższą formą miłości ojczyzny była gotowość oddania za nią życia.
(...) Model romantycznego patriotyzmu nie jest już jednak - i na szczęście -
potrzebny i wystarczający. Nikt nie żąda daniny krwi; generalnie konflikty w
naszym regionie rozwiązuje się innymi metodami. I paradoksalnie, to może być
jedną z przyczyn osłabienia uczuć patriotycznych. "Wartości zagrożone zwyżkują,
niezagrożone słabną. Ponieważ nie odczuwamy dziś zewnętrznego zagrożenia naszego
bytu i suwerenności (rzecz niezwykła w dziejach polskich), to mamy paradoks:
brak zagrożenia staje się zagrożeniem wartości i chłodzi uczucia patriotyczne" -
napisał prof. Jerzy Jedlicki, historyk PAN w "Obliczach polskiego patriotyzmu"
(opublikowanych w 11 zeszycie Fundacji "Międzynarodowe Centrum Rozwoju
Demokracji" z 1996 roku).
1. Czy zgadzasz się z opinią autora o kryzysie
patriotyzmu? Załącznik Nr 6 Centrum Edukacji Obywatelskiej
Jak Ci się podobały dzisiejsze zajęcia?
Pewność siebie: - byłem z siebie zadowolony - 14 - czułem się dość pewnie i bezpiecznie - 3 - nie potrafię tego ocenić - 7 - nie czułem się zbyt pewnie - 3 - czułem, że jestem do niczego, zły lub głupi Zaangażowanie: - cały czas czułem się pełen energii i zajęty - 12 - przez większą część czasu czułem się pełen energii i zajęty - 9 - nie potrafię tego ocenić - 2 - nie wkładałem zbyt wiele energii w pracę - 4 - czułem się bezsilny i ospały albo niespokojny i napięty Samodzielność: - wiele razy decydowałem o sobie i czułem się odpowiedzialny za swój wybór - 12 - czasem decydowałem o sobie i czułem się trochę odpowiedzialny - 9 - nie potrafię tego ocenić - 3 - dałem się prowadzić innym osobom, nie wkładałem w uczestniczenie w lekcji zbyt wiele własnej woli - 2 - cały czas czułem się kontrolowany i sterowany. Wcale nie miałem poczucia odpowiedzialności za to co robię Współpraca: - czułem, że należę do grupy, że jestem w pełni akceptowany - 16 - czuję się w naszej klasie raczej dobrze - 8 - nie potrafię tego ocenić - 1 - nie czuję się w pełni akceptowany przez kolegów i koleżanki - 2 - czuję się odrzucony przez grupę Świadomość uczenia się: - przez cały czas lekcji uważałem i reagowałem przytomnie - 17 - przez większą część czasu uważałem i reagowałem przytomnie - 5 - nie potrafię tego ocenić - 4 - często czułem znudzenie i nie brałem udziału w zajęciach - 1 - nie uważałem i większość czasu się nudziłem Patriotyzm, szacunek i umiłowanie ojczyzny, gotowość do poświęcenia się dla niej i narodu, stawianie dobra własnego kraju ponad interesy partykularne (partykularyzm) bądź osobiste. Poczucie silnej więzi emocjonalnej i społecznej z narodem, jego kulturą i tradycją. Patriotyzm to postawa wyrażająca się w wypełnianiu podstawowych konstytucyjnych obowiązków obywatelskich, takich jak służba wojskowa i obrona ojczyzny, wierność dla kraju, troska o wspólne dobro i dbałość o stan środowiska naturalnego, przestrzeganie prawa, gotowość do ponoszenia wszelkich ciężarów i świadczeń, w tym też płacenia podatków. Patriotyzm łączy się z szacunkiem dla innych narodów. Rozróżnia się patriotyzm lokalny – miłość do stron rodzinnych, do miejsca urodzenia i wychowania, miejsca zamieszkania, oraz patriotyzm regionalny – przywiązanie do krainy, dzielnicy kraju. Wynaturzeniem patriotyzmu jest szowinizm. Kosmopolityzm, termin wprowadzony do filozofii przez cyników: Antystenesa i Diogenesa, oznaczający "obywatel świata". Cynicy ceniąc życie "wedle natury" potępiali wszelkie urządzenia społeczne i państwowe, uważając je za konwencjonalne. Twierdzili, że to, co się jedynie liczy, to cnota. Występowali przeciw wszelkim nierównościom. Nie uznawali granic państwowych, uważali się za "kosmopolitów" ("obywateli świata"). Opowiadali się za równouprawnieniem kobiet i niewolników. Nacjonalizm (z łacińskiego natio - naród), ideologia i ruch polityczny, a także postawa społeczno-polityczna, podporządkowujące interesy innych narodów interesom własnego. Według tej ideologii wszelkie działania polityczne podejmowane są w celu podniesienia siły własnego narodu, a także oceniane przez pryzmat jego dobra i interesów. Jako ideologia polityczna nacjonalizm ukształtował się w XIX w. Pojęcie nowoczesnego narodu zdefiniowane zostało po raz pierwszy w czasie rewolucji francuskiej, a przez M. Barrèsa w 1892. Naród rozumiany jest jako wspólnota duchowa i moralna, a w mniejszym stopniu jako wytwór historii. Zgodnie z ideologią nacjonalizmu przynależność jednostki do danego narodu jest nieodzownym warunkiem jej rozwoju. Interesy narodów, jako sprzeczne, są nie do pogodzenia ze sobą. W tym kontekście interes narodowy jest celem wszelkich działań politycznych, a metodą realizacji tego interesu - egoizm narodowy. W kategoriach politycznych oznacza to konieczność budowy przez każdy naród własnego państwa. Dążenie do rozwoju kosztem innych narodów prowadzi do ksenofobii (uprzedzenia narodowe), wrogości i nietolerancji, tzw. etnocentryzmu. Często nieodłącznym składnikiem nacjonalizmu jest elitaryzm kreujący na przywódców bardziej świadomą narodowo elitę. Skrajną postacią nacjonalizmu jest szowinizm, który uznaje prawo własnego narodu do podbojów i panowania nad innymi narodami. Tak rozumiany, stał się składnikiem nazizmu i faszyzmu.
|
Czytelników na stronie: |
Copyright
© Wiesław Matuch -
kontakt
Wrocław 2001 System Miłości Narodów