Strona główna SMN

mgr inż. Idalia Gałczyńska- Matuch - nauczyciel dyplomowany




Komputer w zarządzaniu
Nowe w szkole
Szkoła która się uczy
Jak Szkoła może zachęcać...
Dlaczego dzieci się poddają
Patriotyzm naszych czasów
Scenariusz rady pedagog
Klimaty Ziemi - projekt
Odkrycia, które zmieniły świat
Budowa owadów
Dzień Ziemi
Klimaty
Ekodziady
Odkrycia
Ziemia mój dom
Niepodległość
Socjometria
Socjologia
Świadomość

Edukacja - linki

Centrum Edukacji
Ministerstwo Edukacji
Gazeta Szkolna
Głos Nauczycielski
Akty Prawne
Eduseek
ZNP

 

SM

Szkoła Podstawowa
ul. Szkolna 2
55-330 Miękinia

PROJEKT EDUKACYJNY
Temat: Odkrycia, które zmieniły świat
Klasa VIa



Przeprowadziła i opracowała:
Idalia Gałczyńska-Matuch


Miękinia 05.2003
Odbiorcy projektu: uczniowie klasy VIa Szkoły Podstawowej w Miękini
Forma projektu: grupowy – podział grup wg zadań
Rodzaj projektu: projekt badawczy
Termin zakończenia projektu: V 2003 r.
Czas realizacji: 10 tygodni


Cele projektu:
· zdobywanie i popularyzacja wiedzy na temat odkryć które zmieniły świat
· poznanie „sylwetek” odkrywców
· dostrzeganie korzyści i zmian (pozytywnych i negatywnych) wynikających z zastosowania w naszym życiu nowych odkryć
· zapoznanie z:
a/pojęciami związanymi z odkryciami np.: bisocjacja, asocjacja
b/Ustawą Wenecką z 1474 r.
· kształcenie umiejętności:
a/ poszukiwania różnych źródeł informacji
b/ czytania ze zrozumieniem i analizowania różnych źródeł informacji
c/ estetycznego wykonywania podjętych działań
· wyrabianie odpowiedzialności za sumienne i terminowe wykonanie zadania
· kształtowanie umiejętności pracy w grupie

Treści realizowane:
· Podróże dookoła świata
· Rola Mikołaja Kopernika w poznawaniu Ziemi
· Karol Darwin też poznawał świat
· Rozwój medycyny
· Wkład Polaków w poznawanie świata
· Jak zmieniały się sposoby pozyskiwania energii?

Bibliografia:
Okraszewski K. i in.: „Porządek i przygoda” cz. 2, 1997, WSiP, Warszawa wyd. 3
Centrum Edukacji Obywatelskiej – „Ankieta dla ucznia”

Harmonogram pracy grupy uczniów na projektem

1. Wybiera lidera grupy:
· jego zadaniem będzie:
a/ kierowanie pracą grupy
b/ czuwanie, aby były przestrzegane zasady pracy w grupie
c/ prezentacja zebranych i wypracowanych przez grupę materiałów
2. Zbiera i gromadzi informacje dotyczące wybranego odkrywcy
3. Dokonuje analizy i selekcji zgromadzonego materiału
4. Zestawia bibliografię
5. Opracowuje broszurę w której powinny się znaleźć:
· informacje dotyczące życia danego odkrywcy
· ciekawostki
· opis odkryć
· wykazanie znaczenia (pozytywnego i negatywnego) poszczególnych odkryć dla rozwoju cywilizacyjnego
· przedstawienie hipotez (o ile takie były lub są), które dane odkrycie tłumaczyły w inny sposób
· zdjęcia, schematy
· umiejscowienie odkryć na osi czasu
6. Opracowuje krzyżówkę
7. Przedstawia efekty swojej pracy na forum klasy 

 

Nr grupy

Nazwiska i imiona

Wylosowany odkrywca

1

Jaworek Kalina
M. Tomasz
K. Paweł

Leonardo da Vinci

2

S. Joanna
G. Łukasz
K. Andrzej

 Ignacy Łukasiewicz

3

S. Anna
K. Małgorzata
S. Marta
N. Dawid

 Maria Skłodowska-Curie

4

M. Joanna
K. Grzegorz
M.  Dawid
S. Marcin

 Krzysztof Kolumb

5

R. Joanna
B. Agnieszka
P. Marta

 Marco Polo

6

G. Mateusz
P. Dominika
F. Bartłomiej

 Karol Darwin

7

K. Kamila
B. Wioletta
K. Agnieszka

 Albert Einstein

8

G. Anna
M. Angelika
S. Kamil

 Mikołaj Kopernik

 

Kryteria oceniania pracy zespołów przy realizacji projektu

 

  • oryginalność i pomysłowość

  • umiejętność analizy zebranego materiału, dobór wiadomości potrzebnych do opracowania broszury

  • poprawność rzeczowa, językowa

  • estetyka wykonania

  • czytelność

  • zaangażowanie wszystkich uczestników grupy w pracę (ocena na podstawie prezentacji zebranego materiału i obserwacji nauczyciela)

  • współpraca w grupie

 

Karta oceny pracy grupy

Temat projektu: Odkrycia, które zmieniły świat

Imiona i nazwiska uczniów

 

 

 

 

   Obserwacja nauczyciela

 

Co robiłem?

tak

nie

czasami

tak

nie

czasami

tak

nie

czasami

Aktywnie uczestniczyłam/łem/ w pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przyjmowałam/łem/ określone zadania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Błam/łem/ pomysłodawcą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Słuchałam/łem/ z uwagą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pomagałam/łem/ w podejmowaniu decyzji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poszukiwałam/łem/ rozwiązań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pomagałam/łem/ członkom grupy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zachęcałam/łem/ do pracy nad zadaniem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uwagi:

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________


Arkusz oceny projektu

Temat projektu: Odkrycia, które zmieniły świat

 

Etapy realizacji

Umiejętności

Ocena (1-6 punktów)

Sformułowanie tematu i celów

prawidłowe sformułowanie tematu

jasno określone cele projektu

___________

___________

Zbieranie i opracowywanie materiałów

selekcja informacji

przetwarzanie informacji

dobór materiałów do celów

estetyka opracowanej broszury i albumu

___________

___________

___________

___________

Prezentacja:

atrakcyjność prezentacji

walory poznawcze

zainteresowanie innych uczniów

sposób mówienia

uatrakcyjnienie prezentacji komentarzem

staranność wykonania prezentacji

inwencja twórcza prezentujących

___________

___________

 

___________

___________

___________

Zajęcia w klasie:
· praca indywidualna:
a/ zapoznanie się z instrukcją przydzielonego zadania – „Zróbmy to razem”

 (Załącznik Nr 1)

b/ zaprojektowanie prostego motywu graficznego na kartce
· praca grupowa:
a/ podział na 5-cio lub 6-cio osobowe grupy
b/ przedstawienie sobie nawzajem motywów graficznych
c/ wykonanie wspólnego rysunku złożonego ze wszystkich motywów indywidualnych. Rysunki mogą być powtarzane w różnej kolejności, wielkości i kolorze
d/ wywieszenie gotowych prac
e/ uzasadnienie wyboru motywu oraz skojarzenia wywołane wspólną pracą
· zapoznanie uczniów:
a/ z Ustawą Wenecką (Załącznik Nr 2)
b/ pojęciami związanymi z dokonywanymi odkryciami np.: asocjacja, bisocjacja

(Załącznik Nr 3)

· rozdanie materiałów – „Przykłady wynalazków i odkryć” (Załącznik Nr 4)
· ewaluacja – ankieta dla uczniów (Załącznik Nr 5)

Podsumowanie:
Uczniowie zbierali i opracowywali materiały zgodnie z przyjętymi zasadami i harmonogramem. Powstały albumy zawierające zebrany i zanalizowany materiał, zdjęcia, schematy, osie czasu, krzyżówki. Uczniowie prezentowali swoje prace na forum klasy. Każda grupa dokonała samooceny swojego wkładu w realizację projektu. Na końcową ocenę złożyła się: ocena pracy w grupie, ocena z projektu i sposobu jego prezentacji. Końcowa ocena została uzgodniona z uczniami z poszczególnych grup, nauczycielem i pozostałą częścią klasy.
W dalszym etapie realizacji projektu uczniowie indywidualnie zaprojektowali motywy graficzne a następnie w grupach wykonali wspólne projekty graficzne. Zostały uczniom rozdane materiały dydaktyczne, zostali zapoznani z odkryciami dokonanymi na przestrzeni dziejów, Ustawą Wenecką oraz z pojęciami: bisocjacja i asocjacja. Na zakończenie realizacji projektu uczniowie wypełnili anonimową ankietę ewaluacyjną. Wyniki zostały zestawione i załączone do niniejszego opisu.


ANKIETA DLA UCZNIA
Jak Ci się podobały dzisiejsze zajęcia?
W każdym punkcie zaznacz jedno z wymienionych zdań:


Pewność siebie:
- byłem z siebie zadowolony - 14
- czułem się dość pewnie i bezpiecznie - 7
- nie potrafię tego ocenić - 4
- nie czułem się zbyt pewnie - 1
- czułem, że jestem do niczego, zły lub głupi

Zaangażowanie:
- cały czas czułem się pełen energii i zajęty - 11
- przez większą część czasu czułem się pełen energii i zajęty - 6
- nie potrafię tego ocenić - 4
- nie wkładałem zbyt wiele energii w pracę - 5
- czułem się bezsilny i ospały albo niespokojny i napięty

Samodzielność:
- wiele razy decydowałem o sobie i czułem się odpowiedzialny za swój wybór - 12
- czasem decydowałem o sobie i czułem się trochę odpowiedzialny - 7
- nie potrafię tego ocenić - 2
- dałem się prowadzić innym osobom, nie wkładałem w uczestniczenie w lekcji zbyt wiele własnej woli - 4
- cały czas czułem się kontrolowany i sterowany. Wcale nie miałem poczucia odpowiedzialności za to co robię - 1

Współpraca:
- czułem, że należę do grupy, że jestem w pełni akceptowany -13
- czuję się w naszej klasie raczej dobrze - 11
- nie potrafię tego ocenić - 2
- nie czuję się w pełni akceptowany przez kolegów i koleżanki
- czuję się odrzucony przez grupę

Świadomość uczenia się:
- przez cały czas lekcji uważałem i reagowałem przytomnie - 6
- przez większą część czasu uważałem i reagowałem przytomnie - 17
- nie potrafię tego ocenić - 1
- często czułem znudzenie i nie brałem udziału w zajęciach - 2
- nie uważałem i większość czasu się nudziłem


ZAŁĄCZNIK NR 1


Ćwiczenie: Zróbmy to razem

Praca indywidualna - zaprojektuj prosty motyw graficzny i przedstaw go na niewielkiej kartce. Może to być coś, co szczególnie lubisz lub masz zwyczaj rysować, a może coś, co akurat przyjdzie Ci do głowy.
Praca grupowa - dobierzcie się w pięcio- lub sześcioosobowe grupy, usiądźcie w odosobnionych miejscach i przedstawcie sobie nawzajem wcześniej przygotowane motywy graficzne. Zadaniem każdej grupy jest wykonanie wspólnego rysunku złożonego ze wszystkich motywów indywidualnych. Rysunki te mogą być powtarzane wielokrotnie, w dowolnej kolejności, wielkości i kolorze. Chodzi o to, by wykorzystując tak wie% różnych skojarzeń plastycznych, stworzyć interesującą, spójną całość. Gotowe już wspólne obrazy zawieście w widocznym miejscu, po czym niech każdy z Was uzasadni taki, a nie inny wybór motywu oraz opowie o skojarzeniach wywołanych wspólną prac.

ZAŁĄCZNIK NR 2


Ustawa Wenecka do dziś aktualna

Pierwszym prawnym aktem ochrony prawa twórcy do jego dzieła była ustawa wydana w Wenecji w 1474 roku. Jak na owe czasy, było to duże osiągnięcie myśli prawniczej, gdyż podstawowe zasady systemu ochrony, zapisane wówczas, funkcjonują do dziś.
A oto treść Ustawy Weneckiej:
W tym mieście znajdują się i dzięki jego wielkości i dobrotliwości czasem do niego przybywają ludzie z różnych miast z najbardziej bystrymi mózgami, zdolni do wynajdywania i tworzenia różnych rodzajów wymyślnych urządzeń. A gdyby zagwarantowano, że inni, którzy zobaczą wynalezione przez tamtych dzieła i urządzenia, nie mogliby wykonywać tych dziel i urządzeń i tym sposobem pozbawić ich zaszczytu, wówczas ludzie tego rodzaju wytężaliby swe umysły wynaleźliby i wykonali rzeczy, które przyniosłyby niemały pożytek naszemu Państwu. Dlatego z mocy urzędowej tego Zgromadzenia powzięta zostaje decyzja, że każda osoba, która w tym mieście urzeczywistni jakiś nowy i twórczy pomysł, dotyczący urządzenia, które nie było dotychczas wykonywane w naszym Państwie, powinna o tym zawiadomić urząd publiczny, jak tylko urządzenie to zostanie doprowadzone do doskonałości, a także będzie mogło być użytkowane i wytwarzane.
Bez zgody i zezwolenia twórcy jest wszystkim innym zakazane na okres 10 lat wytwarzanie w którymkolwiek okręgu i mieście tego kraju jakichkolwiek innych urządzeń o tej samej lub podobnej (do zgłoszonej) postaci.
Gdyby, mimo to, ktoś je wytwarzał, wolno będzie wyżej wymienionemu twórcy i wynalazcy zawezwać go przed którykolwiek urząd tego miasta, który to urząd zasądzi naruszającego na zapłacenie sumy 100 dukatów i orzeknie natychmiastowe zniszczenie urządzenia.
Naszemu rządowi jednak wolno przejąć i używać stosownie do jego potrzeb którykolwiek z wymienionych wyżej wynalazków i urządzeń, jednak pod warunkiem, że nikt inny nie będzie ich wytwarzał, tylko twórca.

ZAŁĄCZNIK NR 3


Asocjacja – obrazuje nasze wiadomości. Poszukując rozwiązania problemu najczęściej odwołujemy się do posiadanych wiadomości. Takie proste kojarzenie A. Koestler określił jako asocjację (łacińskie associatio – znaczy połączenie). Nie one jednak przyczyniają się do powstania wielkich odkryć i wynalazków

Bisocjacja – pomysły twórczych rozwiązań powstają najczęściej na drodze bisocjacji, tzn. kojarzenia wiadomości z dwu różnych dziedzin (bo człon bi, od łacińskiego bis – dwa razy, oznacza dwoistość, podwojenie). Twórcze rozwiązanie problemu artystycznego może polegać na zastosowaniu pomysłu z dziedziny techniki, co zresztą miało już niejednokrotnie miejsce w historii sztuki – np. różne rodzaje technik graficznych, muzyka, rzeźba kinetyczna (ruchoma), czy – podajemy ten przykład z lekkim westchnieniem dezaprobaty – muzyka techno.
Tak więc istotę aktu twórczego stanowi łączenie ze sobą oddzielnych dziedzin doświadczeń i powstanie trzeciej, nowej jakości. Tak się stało, na przykład, w przypadku Johanna Gutenberga, który skojarzył zasadę działania prasy do wyciskania winogron z zasadą działania pieczęci i wynalazł druk. Efektem podobnie odkrywczego aktu bisocjacji stał się parowóz, łączący w sobie wóz drabiniasty i działanie kotła parowego.
Skutkiem bisocjacji jest również płyta kompaktowa, rower górski oraz szampon i odżywka w jednym.


ZAŁĄCZNIK NR 4


ANKIETA DLA UCZNIA
Jak Ci się podobały dzisiejsze zajęcia?
W każdym punkcie zaznacz jedno z wymienionych zdań:


Pewność siebie:
- byłem z siebie zadowolony
- czułem się dość pewnie i bezpiecznie
- nie potrafię tego ocenić
- nie czułem się zbyt pewnie
- czułem, że jestem do niczego, zły lub głupi

Zaangażowanie:
- cały czas czułem się pełen energii i zajęty
- przez większą część czasu czułem się pełen energii i zajęty
- nie potrafię tego ocenić
- nie wkładałem zbyt wiele energii w pracę
- czułem się bezsilny i ospały albo niespokojny i napięty

Samodzielność:
- wiele razy decydowałem o sobie i czułem się odpowiedzialny za swój wybór
- czasem decydowałem o sobie i czułem się trochę odpowiedzialny
- nie potrafię tego ocenić
- dałem się prowadzić innym osobom, nie wkładałem w uczestniczenie w lekcji zbyt wiele własnej woli
- cały czas czułem się kontrolowany i sterowany. Wcale nie miałem poczucia odpowiedzialności za to co robię

Współpraca:
- czułem, że należę do grupy, że jestem w pełni akceptowany
- czuję się w naszej klasie raczej dobrze
- nie potrafię tego ocenić
- nie czuję się w pełni akceptowany przez kolegów i koleżanki
- czuję się odrzucony przez grupę

Świadomość uczenia się:
- przez cały czas lekcji uważałem i reagowałem przytomnie
- przez większą część czasu uważałem i reagowałem przytomnie
- nie potrafię tego ocenić
- często czułem znudzenie i nie brałem udziału w zajęciach
- nie uważałem i większość czasu się nudziłem

 
 

Czytaj archiwum artykułów SMN 1... 2... 3...  

Czytelników na stronie:  

                                            Copyright © Wiesław Matuch - kontakt   Wrocław 2001 System Miłości Narodów